Larmagruppen – uppstickaren inom hemlarm som vägrar det krångliga

Med en annorlunda teknik och en sällsynt filosofi växer Larmagruppen som leverantör av hemlarm kraftigt. Smarto träffade grundaren Mathias Audell Ringblom för ett samtal om vad kunderna egentligen vill ha och hur man utmanar jättarna.

 

Det ska vara enkelt och inte kosta för mycket. Det var basen i Mathias Audell Ringbloms affärsidé när han drog igång Larmagruppen för drygt tre år sedan. De är idag en liten larmleverantör som utmanar de stora på ett alldeles eget sätt.

– Vi använder teknik som känner av tryckförändringar i huset, istället för de traditionella magnetkontakterna och rörelsedetektorerna, förklarar han.

I korthet innebär det att larmet går när en dörr eller ett fönster forceras, eftersom det påverkar lufttrycket i bostaden.

Mathias Audell Ringholm utmanar jättarna med en annorlunda larmteknik.

Mathias Audell Ringholm utmanar jättarna med en annorlunda larmteknik.

Franchise ger rikstäckning

Larmagruppen är som sagt inte särskilt stora. De har runt 1 000 kunder, att jämföras med exempelvis Verisure som har 300 000. Och det är bara Mathias och hans kollega och medgrundaren Jörgen Johansson som jobbar i bolaget.

– Men genom franchiseavtal täcker vi i stort sett hela Sverige och finns i Umeå, Enköping, Norrköping och Mölndal. Stockholm med omnejd och Göteborg tar jag och Jörgen hand om själva, säger Mathias. Jörgen täcker även in hela södra Sverige.

Larmet de säljer är egenutvecklat men baserat på en teknik som har använts i hemlarm sedan 90-talet, förklarar han. Mathias, som är entreprenör i själ och hjärta, ”stod mellan två bolag” 2012 och kom att tänka på sitt eget larm hemma i villan. Han hade köpt det av en bekant som drev en agentur och hade importerat larmet, men tillverkaren hade försvunnit. Det fanns alltså ingen som sålde den här typen av larm längre. Det kanske skulle vara något att satsa på, funderade han.
– För mig hade det fungerat bra, jag gillade att det var enkelt och att tekniken fungerade lika bra för stora som för små hus.

Han tog kontakt med en kinesisk fabrik och efter ett halvår av produktutveckling var han klar att lansera den första versionen av larmet under sommaren 2013.

– Men det var inte förrän ett år senare när vi lanserade en version med GSM-koppling som försäljningen tog fart, säger han.

Avtal med Falck som tillval

GSM-kopplingen gjorde dels att användaren kunde få ett SMS när larmet gick och dels att larmet gick att ansluta till en larmcentral för att kunna få väktarutryckningar som en del av larmtjänsten. Nu har de avtal med Falck, men eftersom Mathias inte vill vika från sin idé om enkelhet är larmcentralkopplingen valfritt för kunden. Vill man ha enklast möjliga funktion ska man kunna få det, resonerar han.

Enkelheten i utrustningen och användningen är alltså fundamental för honom. Han vägrar konsekvent att bygga ut lösningen med sådant som funktioner för videoövervakning eller verifiering via mobilen när någon öppnar ytterdörren. Det är annars sådant som de största leverantörerna gärna framhåller som fördelar och använder som försäljningsargument. Men Mathias tror inte att det är vad de flesta kunderna vill ha. Egentligen. Dels för att det blir för dyrt, dels för att det gör helheten krångligare.

– Jag kanske missar 10-15 procent av potentiella kunder genom att inte ha en massa extrafunktioner utöver inbrottslarm i vår produkt. Men jag tror att de stora leverantörerna faktiskt missar flera kunder än så när de gör sina erbjudanden funktionsmässigt mer omfattande – och dyrare, säger Mathias.

Han påpekar också att den som vill ha videoövervakning och fjärrstyrda lås och vad det må vara, kan skaffa det genom att köpa produkterna separat. ”Det blir dessutom billigare jämfört med kostnaden för motsvarande funktioner hos en av de stora larmleverantörerna”, hävdar han.

 

– Vi säljer faktiskt också en lösning med en bredbandsuppkopplad kamera, så att de kunder som inte vill ha kopplingen till larmcentralen ändå kan få en avisering till sin telefon om larmet går. Kameran reagerar på ljudet från larmanläggningen och skickar då larmet till telefonen, berättar Mathias.

Stora hus ger stora besparingar

Tack vare att tekniken inte kräver en rad komponenter är den inte bara enklare att installera och underhålla än traditionella larmutrustningar. Den blir också billigare, i synnerhet för stora utrymmen. Bland annat av den anledningen har Larma lyckats etablera ett samarbete med Bygdegårdarnas riksförbund, där Sveriges 1 400 bygdegårdar är medlemmar. För den typen av hus, som kan vara flera hundra kvadratmeter stora, blir kostnadsbesparingen med ett tryckkänsligt larm högst påtaglig. Istället för att installera magnetkontakter på varje öppningsbart fönster och på varje dörr, kompletterat med rörelsedetektorer på insidan, behövs bara en enda larmenhet enligt Larmas koncept, förklarar Mathias.

– Men av samma skäl ligger vi prismässigt bra till även för normalstora bostäder, hävdar han.

Oavsett hur tekniken fungerar återstår förstås det faktum att Larmagruppen är små, jämfört med jättar som Verisure och Sector. Hur ska man överhuvudtaget kunna utmana dem? Mathias verkar inte särskilt bekymrad över det. Bolaget kommer framöver att synas mer med annonser i magasin och också höras i radioreklam. En ny, mer attraktiva webbplats lanseras snart. Det kommer förhoppningsvis synas i försäljningen. Men ett av de viktigaste medlen för tillväxt står kunderna för.

– Våra kunder berättar gärna för andra om sitt nya larm, vilket är ett effektivt sätt att driva försäljning.