Elcykel bäst i test

Smarto.se testar 6 elcyklar 2016

2018 blev det verkliga genombrottet för elcyklar – och 2019 ser ut att bli ännu ett lovande år. Utbudet har under senare år växt rekordartat och idag har i princip alla cykeltillverkare elcyklar i sitt sortiment. Vi har under åren själva testat 13 modeller.

Det stora utbudet av elcyklar gör att valet inte är alldeles lätt. Ska du cykla kort, långt, ofta, sällan? Ska du lasta mycket på cykeln? Hur mycket pengar är du beredd att lägga på en elcykel? Det är några frågor som du behöver ta ställning till innan du börjar leta efter en lämplig elcykel. Här har vi samlat de cyklar som vi testat och som förtjänar titeln elcykel bäst i test. Läs mer om våra toppval nedan.

 

 

De bästa elcyklarna just nu

Dessa är just nu våra toppval när det kommer till  elcyklar bäst i test. Vi har testat elcyklar under flera år och i denna guide sammanställs dessa test för att ge en övergripande bild av vilka cyklar som just nu förtjänar titeln elcykel bäst i test, oavsett vilken årsmodell de är.

Modell  Berga-mont E-horizon 6.0 Crescent Elton Trek UM1+ Midstep Trek TM 700+ Low Batavus Torino
Typ city & kortare pendling city & längre pendling city & kortare pendling City & längre pendling City & kortare pendling
Motor Mitt-monterad Mitt-monterad Mitt-monterad Mitt-monterad Hjul-monterad
Kapacitet batteri 400 Wh 11 Ah 300-500 Wh
Växel Utanpå-liggande Shimano Deore Utanpå-liggande Shimano Deore Nav-växel Shimano Nexus 7 vxl Nav-växel; auto-matisk Navväxel
Bromsar Skiv-bromsar hydrau-liska Skiv-bromsar hydrau-liska Rull-bromsar Fälg-bromsar; hydrau-liska Rull-broms fram; Fot-broms bak
Pris Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser

ÖVERGRIPANDE BETYG

Modell Bergamont E-horizon 6.0 Crescent Elton Trek UM1+ Midstep Trek TM 700+ Low Batavus Torino
Kvalitetsintryck 5 4 5 5 5
Batteri att ta loss och sätta dit  inbyggt inbyggt 3 5 5
Stabilitet och körbarhet 4 5 4 5 4
Elassistans 5 4 5 5 4
Möjlighet att lasta 4 4 4 4 4

Vad är en elcykel?

Så vad är en elcykel? Den mer formellt korrekta benämningen elassisterad cykel ger en hint. Det handlar om en vanlig cykel som utrustats med en elmotor som hjälper till. Det går alltså inte att köra en elcykel bara på elmotorn, du måste själv trampa för att den ska driva. Dessutom får den inte vara starkare än 250 watt och bara hjälpa till i farter upp till 25 km/h. Vill du cykla fortare är det alltså ren muskelkraft som gäller.

Förutom motorerna skiljer priserna från elcykel och elcykel rätt mycket. I det här testet har vi tittat på elcyklar från 15 000 kronor ända upp till 70 000 kronor. Det är förvisso ett extremt spann där cykeln för 70 000 knappast hamnar på listan över kandidater för den genomsnittliga elcykelspekulanten.

Den dyraste cykeln i testet, Stromer ST2, är faktiskt ingen elcykel enligt den tidigare definitionen, eftersom motorn är på 800 watt och hjälper till upp till 45 km/h. Därför klassas den som en moped klass 1 (”EU-moped”).

Sittställningen skiljer cyklarna åt

Nå, tillbaka till rena elcyklar. Utöver priset finns flera avgörande skillnader mellan olika modeller. Dels handlar det om sådana egenskaper som skiljer vanliga cyklar åt och där den största handlar om sittställning. Vill du sitta upprätt som på en pall eller vill du ha en mer framåtlutad position?

Den förstnämnda är lämplig för körning i stadsmiljö med mycket trafik eftersom du får bättre sikt än hos en cykel där du sitter mer framåtlutad. En sådan är ändå att föredra om du cyklar längre eftersom du får ut mer kraft, får lägre luftmotstånd och också avlastar rumpan en aning.

Mittmonterad motor ger bättre körkänsla

En skillnad som är specifik för elcyklar är motorns placering:

Hos billigare cyklar sitter motorn i framhjulets nav och driver alltså direkt på själva hjulet.

Hos dyrare modeller är det vanligt med så kallade mittmonterade motorer. De driver istället på samma ställe där du själv driver, vid pedalerna. Det ger flera fördelar. Bland annat får cykeln en lägre tyngdpunkt. Men framför allt ger en sådan motorlösning ett jämnare krafttillflöde eftersom den känner av hur hårt du trampar för tillfället, och anpassar elstödet utifrån det. Jämfört med den billigare lösningen blir körupplevelsen mjukare och utan den milda ryckighet som kännetecknar många cyklar med hjulmonterad motor.

Test av elcyklar

Här nedan presenteras de cyklar som vi testat och anser förtjäna titeln elcykel bäst i test. Längst ner i artikel presenteras fler alternativ till elcyklar. Dessa kan vara extra intressanta att titta på om ni exempelvis letar efter en äldre elcykel. Men nu till våra val av elcykel bäst i test.

Bergamont E-horizon 6.0 – Pålitlig av hög kvalitet


Uppdaterade Priser

Den tyska Bergamont E-horizon är ett säkert kort för elcykel bäst i test. Inte den roligaste modellen, men trygg och stabil. Den får höga betyg i test tack vare sin höga pålitlighet och kvalitet.

Specifikationer av Bergamont E-horizon 6.0

Typ city & kortare pendling
Motor mittmonterad
Kapacitet batteri 400 Wh
Räckvidd med el ingen uppgift
Laddningstid ingen uppgift
Växel Utanpåliggande Shimano Deore
Bromsar Skivbromsar hydrauliska (Shimano Deore)
Lås  ja
Belysning ja
Testad 2018

Bekväm sittställning

Sittställningen är något mitt emellan helt upprätt och framåtlutad. En kompromiss som ger bra överblick och bra kontroll utan att förlora alltför mycket kraft som vid en helt upprätt sittställning.

Tyst och effektiv

Motorn är den enskilda komponent som skapar störst glädje hos Bergamont E-horizon. Den är nästan helt tyst och griper in alldeles obemärkt. Även om effekten naturligtvis inte är större än hos de övriga motorerna känns det som att den hjälper till mer. Det lägsta assistansläget, Eco, räcker gott för vanlig cykling vilket naturligtvis ger en väldigt lång räckvidd.

Bra display

Displayen utmärker sig också synnerligen positivt. Den är stor, har tydliga siffror och visar inte bara de vanliga informationen som hastighet och körd sträcka, utan även hur långt du tar dig på återstående laddning i batteriet. Dessutom går displayen att ta loss enkelt, för att göra cykeln mindre attraktiv för tjuvar.

Pålitliga material

Kedjeskyddet är minimalt, men är bättre än inget. Både det och stänkskärmarna är tillverkade av en slags blandning av aluminium och plast, vilket ger ett lätt, starkt material.

Framgaffeln hamnar på minussidan. Visserligen ger den dämpade (”fjädrade”) gaffeln en bekväm och säker framfart. Men som på nära nog alla elcyklar är det en enkel modell som är tung och dessutom glappar lite, även om det inte alls påverkar funktionen. Däremot bidrar tyngden till att göra cykeln aningen sävlig, vilket för all del också hänger ihop med känslan av stabilitet.

Bergamont E-horizon är en välbyggd elcykel bäst i test med snygga lösningar.

Helhetsintrycket och betyg

Sammantaget är Bergamont E-horizon en smart vardagscykel, oavsett om du cyklar kort eller lite längre. Men du som söker en livlig, inspirerande cykling bör välja en annan modell. Tyngden hos E-horizon gör att cykelkänslan dämpas något, även om den på intet sätt är svårmanövrerad.

Kvalitetsintryck 5
Batteri – att ta loss och sätta dit inbyggt i ramen
Stabilitet och körbarhet 4
Elassistans 5
Möjlighet att lasta 4

Crescent Elton – Det sportiga valet


Uppdaterade Priser

Crescent Elton hör till de sportigare varianterna i denna elcykel bäst i test guide. Sittställningen är aningen framåtlutad vilket passar bra för lite längre turer. Känslan blir också tajtare och trampandet mer effektivt. Till detta bidrar också framgaffeln, som inte är fjädrad och alltså lättare.

Specifikationer av Crescent Elton

Typ city & längre pendling
Motor mittmonterad
Kapacitet batteri  11 Ah
Räckvidd med el ingen uppgift
Laddningstid ingen uppgift
Växel Utanpåliggande Shimano Deore
Bromsar Skivbromsar hydrauliska (Shimano Deore)
Lås  ja
Belysning ja
Testad 2018

Surrande motor

Motorn är Crescents egna E-going, vilket i praktiken är en anpassad motor från kinesiska Bafang. Den fungerar bra, men låter avsevärt mer än Bosch och Shimanos alternativ. Även om det rör sig om ett lågmält surr kan det bli rätt enerverande under en längre sträcka.

Modern display


Displayen är inbyggd i styrstam och styre. Det är visserligen snyggt som attan, men siffrorna är tunna och ljusstyrkan något för klen för soliga dagar. Det går heller inte att vinkla displayen för att hitta den optimala positionen. Snyggt men inte alldeles praktiskt, alltså.

Växelsystemet

Det utanpåliggande växelsystemet kommer från Shimano och fungerar som väntat klanderfritt. Det gör också skivbromsarna från samma tillverkare.

Att det rör sig om en sportig modell understryks av pakethållaren utseende. Samtidigt som den är liten och diskret fungerar den utmärkt att hänga cykelväskor på.

En annan detalj som pekar i den sportiga riktningen är kedjeskyddet. Eller rättare avsaknaden av det. Det enda skydd som finns är en ring som sitter utanpå framdrevet och som ska förhindra att det hugger tag i byxbenet. Men mot smuts och olja skyddar det föga.

Helhetsintrycket och betyg

Crescent Elton är rolig att cykla på. Den känns lätt i förhållande till många andra elcyklar och är förhållandevis livlig, med en bra balans. Cykeln känns trygg även när du behöver bromsa kraftigt eller göra en snabb undanmanöver.

Kvalitetsintryck 4
Batteri – att ta loss och sätta dit inbyggt i ramen
Stabilitet och körbarhet 5
Elassistans 4
Möjlighet att lasta 4

Trek UM1+ Midstep – Klassisk och bekväm form


Uppdaterade Priser

Från Trek kommer en av de skönaste, snyggaste promenadcyklarna vi sett. Den springer utan tvekan ur den gamla skolan, med rejäla dimensioner, heltäckande kedjeskydd och en stolt, upprätt sittställning som ger en oslagbar överblick över omgivningen.

Specifikationer av Trek UM1+ Midstep

Typ city & kortare pendling
Motor mittmonterad
Kapacitet batteri 300/400/ 500 Wh
Räckvidd med el ingen uppgift
Laddningstid ingen uppgift
Växel Navväxel Shimano Nexus 7 vxl
Bromsar Rullbromsar
Lås  ja
Belysning ja
Testad 2018

Stabil

det finns moderna stråk över såväl design som känsla. Trots att det rör sig om en rejäl cykel känns den inte tung. Snarare är den värdig i sina rörelser. Den rejäla sadeln gör att du sitter som i en bekväm fåtölj – men utan den obehagliga, svampiga känsla som många stora, stoppade sadlar annars kan ge, det är en av anledningarna till att även denna cykel förtjänar titeln elcykel bäst i test.

Enkel och lättläst display.

Hög komfort

Motorn kommer från Bosch, är mittmonterad, nästan helt tyst och gör sig knappt påmind alls på annat sätt än att göra cykeln lättrampad. Men du som föredrar att glida fram med stilla värdighet – även om det inte behöver innebära låg hastighet – kommer att gilla cykeln. Motorn från Bosch är ypperlig och låter knappt alls.

Bromsar och styre

Bromsarna är så kallade rullbromsar, vilka kräver mindre underhåll än de förvisso mer effektiva skivbromsarna. Med tanke på cykeltypen är valet av bromsvariant helt rätt.

Det bakåtsvepta styret bidrar till att det ibland snarare känns som att du åker med än att du cyklar själv. Därmed är Trek UM1+ inget för den aktiva cyklisten, som förmodligen kommer att känna sig aningen distanserad från cykeln och cyklandet.

Helhetsintrycket och betyg

Trek UM1+ är en av de bästa allroundcyklarna vi sett. Den fungerar utmärkt för kortare turer ”på byn” och lär inte heller göra någon besviken på längre turer. Utom möjligen den aktive cyklisten som strävar efter att ”bli ett med cykeln” och gärna använder tajta kläder i lycra.

Kvalitetsintryck 5
Batteri – att ta loss och sätta dit 3
Stabilitet och körbarhet 4
Elassistans 5
Möjlighet att lasta 4

Testad modell:
Uppdaterade Priser


Trek TM 700+ Low – Bästa elcykel i premiumklassen

"<yoastmark

Uppdaterade Priser

Trek TM 700+ Low rullar som en dröm. Det är en cykel i en helt egen kategori. Även om ingenting hos dess utseende skvallrar om det. Men sätt dig på den, rulla iväg och du upptäcker hur mjukt den går. Hur stabil den känns. Och hur enkel den är att köra. Sannerligen en elcykel bäst i test.

Specifikationer av Trek TM 700+ Low

Typ  stadscykel; lågt insteg
Motor  mittmonterad
Räckvidd med el  uppgift saknas
Laddningstid  uppgift saknas
Växel  Navväxel; automatisk
Bromsar  Fälgbromsar; hydrauliska

Automatisk växling

Trek TM700+ Nuvinci-växeln

Trek TM 700+ Low har en automatisk växel från Nuvinci.

Exempelvis saknas växelreglage. Cykeln växlar själv. Det fungerar synnerligen bra och är en mycket sällsam upplevelse för någon som vant sig vid att hela tiden själv anpassa växel efter belastning.

Pålitlig och stabil

En stor del av hemligheten bakom den gedigna, helgjutna upplevelsen är att motorn sitter vid vevpartiet, vid pedalerna. Det kallas mittmotor på elcykelspråk och ger till att börja med en lägre tyndgpunkt, vilket förstås bidrar till ökad stabilitet. Men framför allt ger den kraft på ett mer balanserat sätt än en motor monterad i ett hjulnav.

Här får du motorhjälp i princip ögonblickligen efter stillastående. Och det är en mjuk hjälp som helt verkar anpassa sig efter vad du behöver. Hos Trek TM 700+ Low finns inte tillstymmelsen till ryckighet eller känsla av elfordon.

Kraftfulla bromsar

Trek TM700+ har hydrauliska fälgbromsar.

Trek TM700+ har hydrauliska fälgbromsar.

Den kraftiga fälgbromsen fram är hydraulisk, vilket ger en mjuk och kraftfull bromsverkan. Bakbromsen är en traditionell fotbroms.

Helhetsintrycket och betyg

Det enda som talar emot Trek TM 700+ Low är priset. Men för dig som ser en möjlighet att skippa en bil och inte vill kompromissa är denna värd att överväga.

Kvalitetsintryck  5
Batteri – att ta loss och sätta dit  5
Stabilitet och körbarhet  5
Elassistans  5
Möjlighet att lasta 4

Batavus Torino – Högkvalitativ cykel till budgetpris

Batavus Torino

 

Uppdaterade Priser

Batavus Torino kommer till ett riktigt bra pris utan att kompromissa om kvalitet och köregenskaper. Batavus Torino känns mer gedigen än de flesta elcyklar i denna prisklass, i synnerhet vid körning då den ter sig mer välbalanserad än exempelvis Lifebike Chick som presenteras senare i testet. Faktiskt känns hela framfarten mer lyxig än hos konkurrenterna.

Specifikationer av Batavus Torino

Typ stadscykel; lågt insteg
Motor  hjulmonterad
Räckvidd med el 100 km
Laddningstid  uppgift saknas
Växel  Navväxel
Bromsar  Rullbroms fram; fotbroms bak

Bättre elassistans än konkurrenterna

En avgörande skillnad mellan denna och Lifebike chick är att Batavus Torino har en mer påkostad teknik för elassistansen, med en sensor som känner av hur mycket du tar i och anpassar kraften i elmotorn efter det. Resultatet blir en mjukare gång utan samma ryckighet som Lifebike Chick kunde uppvisa. Även om det inte är någon dramatisk skillnad ger det en betydligt behagligare färd och minskar upplevelsen av att du sitter på ett delvis motordrivet fordon.

Riktigt bra korg

Batavus Torino

Batavus Torino

På holländskt vis har cykeln en rejäl cykelkorg framför styret. Dessutom heltäckande kedjeskydd, vilket är ypperligt underskattat av övriga cykeltillverkare.

Batavus Torino

Batavus Torino

En oljig kedja gör ingen glad – bäst att gömma den så mycket det går från byxben.

Låsbart styre

Styret på Batavus Torino går att låsa genom att vrida på ringen vid styrlagret.

Styret på Batavus Torino går att låsa genom att vrida på ringen vid styrlagret.

En annan finess är att styret är låsbart. Inte särskilt användbart vid färd förstås, men desto smartare när du lastar cykeln. En tung kasse i cykelkorgen kan annars lätt få styret och framhjulet att vika sig med resultatet att hela cykeln faller. Stödet är stadigt.

Styret kan också justeras i höjdled utan verktyg, vilket är bra om flera ska använda cykeln.

Två sorters bromsar

Batavus Torino har två olika typer av bromsar. Fram hittar du en så kallad rullbroms och bak en traditionell fotbroms (vilket förvisso också är en sorts rullbroms). Fördelen mot fälgbromsen är att bromseffekten är densamma oavsett väder och väta, även om det inte är den mest effektiva bromstypen i cykelvärlden. Men du kan i vart fall vara lugn för att bromsarna gör sitt jobb med god marginal.

Helhetsintrycket och betyg

Med sin upprätta sittställning är det ingen cykel för långfärd. Insteget är snäppet lägre och bredare än hos Lifebike Chick vilket ytterligare underlättar när du kliver av och på cykeln. Men den är bekväm med genomtänkt design och bra bromsar, det är således bästa elcykel i denna prisklass.

Kvalitetsintryck  5
Batteri – att ta loss och sätta dit  5
Stabilitet och körbarhet 4
Elassistans  4
Möjlighet att lasta  4

Sammanfattning av testet

Det finns inte en elcykel bäst i test som passar alla. Men det finns en modell för varje typ av cyklist. Här ovan har vi presenterat våra fem toppval för bästa elcykel just nu. Genom att testa dem själva har vi kunnat djupdyka i varje elcykels för- och nackdelar och vi hoppas att ni genom detta genomgående test har kunnat finna just er favorit.

Här kommer återigen en kort sammanfattning av alla elcyklar ovan:

Modell  Berga-mont E-horizon 6.0 Crescent Elton Trek UM1+ Midstep Trek TM 700+ Low Batavus Torino
Typ city & kortare pendling city & längre pendling city & kortare pendling City & längre pendling City & kortare pendling
Motor Mitt-monterad Mitt-monterad Mitt-monterad Mitt-monterad Hjul-monterad
Kapacitet batteri 400 Wh 11 Ah 300-500 Wh
Växel Utanpå-liggande Shimano Deore Utanpå-liggande Shimano Deore Nav-växel Shimano Nexus 7 vxl Nav-växel; auto-matisk Navväxel
Bromsar Skiv-bromsar hydrau-liska Skiv-bromsar hydrau-liska Rull-bromsar Fälg-bromsar; hydrau-liska Rull-broms fram; Fot-broms bak
Pris Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser

Ha så kul på cykelbanan! Läs vidare för att finna några av våra andra favoriter, som är fantastiskt bra elcyklar men som inte är lika lättillgängliga som våra toppval.


 

 

Fler favoriter vi testat

Här nedan kommer fler elcyklar bäst i test som vi testat, men som kanske kan vara lite svåra att få tag på eller är av äldre modell. Men de är fortfarande riktigt bra cyklar och förtjänar att övervägas om man är sugen på en elcykel.

Lifebike Chick – Prisvärd med många goda egenskaper

"<yoastmark

Lifebike Chick för 15 000 kronor är en klassisk stadscykel av dammodell. Det gör att den är enkel att kliva på och kliva av och den ger en upprätt sittställning. Medan många uppskattar just den upprätta sittställningen är den inte idealisk för längre och lite snabbare resor. Det här rör sig om en elcykel bäst i test för bekväm, enkel transport i stan i första hand.

Specifikationer av Lifebike Chick

Typ stadscykel lågt insteg
Motor hjulmonterad
Räckvidd med el 70 km
Laddningstid 6-8 h
Växel Utanpåliggande
Bromsar Fälgbromsar
Testad 2016-2017-2018

Prisvärd

Även om 15 000 kronor knappast är lite pengar är det den billigaste cykeln i testet. I skrivande stund är den dessutom nedsatt till 10 000 kronor. Den gör definitivt inte något billigt intryck, men känns inte lika stabil och helgjuten som exempelvis den mer än dubbelt så dyra Trek-cykeln.

Elassistansen arbetar aningen ryckigt och hänger inte riktigt med från stillastående. De första meterna på cykeln efter ett rödljus kan alltså bli ganska tunga, i synnerhet om du glömt växla ned till en lättare växel.

Motorn hörs men stör inte

Ljudet från elmotorn, som är monterad i framhjulet, är tydligt men vi tycker inte att det är särskilt störande. Dessutom är det inget unikt för den här modellen utan en egenhet som Lifebike Chick delar med de flesta cyklar i den här prisklassen.

"<yoastmark

Hur tar man loss batteriet?

Batteriet tas loss genom att först låsa upp det med en nyckel och därefter dra ut det ur sitt fack under pakethållaren, på motsvarande sätt som hos övriga elcyklar i testet med hjulmonterad motor.

Batteriet har en garanti på ett år, hela cykeln två år. Det är mycket bra för en elcykel bäst i test.

"Fälgbromsar

Helhetsintrycket och betyg

Den enda verkliga svagheten hos Lifebike Chick är bromsarna, som är så kallade fälgbromsar. I torrt väglag fungerar de utmärkt. Däremot blir bromseffekten osäker när det är blött. Detta är inget som är specifikt för bromsarna på den här cykeln utan gäller alla fälgbromsar – utom möjligen hydrauliska som är kraftigare.

Kvalitetsintryck 3
Batteri – att ta loss och sätta dit 5
Stabilitet och körbarhet 3
Elassistans 3
Möjlighet att lasta 2

Ecoride Ambassador – Enkel men fullt tillräcklig

Med en prislapp på strax över 15000 kronor är svenska Ecoride Ambassador en betydligt enklare cykel än exempelvis Crescent Elton 700.

Specifikationer av Ecoride Ambassador

Typ stadscykel; lågt insteg
Motor framhjulet
Kapacitet batteri 14.5 Ah
Räckvidd med el 75 km
Laddningstid ingen uppgift
Växel 8 växlar – Shimano Nexus 8
Bromsar Fälgbroms Tektro (fram); fotbroms (bak)
Lås ja
Belysning ja

Hög komfort

Upplevelsen är faktiskt en helt annan än man kunnat tro. Det här känns mer som en ”vanlig” cykel med påhängsmotor. Motorn i framhjulet gör ett hyggligt jobb, för all del.

Men det blir lite ryckigt när assistansen hugger i och släpper beroende på hur hårt du trampar och vilken hastighet du håller. Aldrig så att det känns osäkert, men den helgjutna känslan från de nästan dubbelt så dyra cyklarna med motorn vid vevpartiet eller i bakhjulet uteblir.

Stor display som saknar smidighet

Knapparna för reglering av hur stor kraft motorn ska bidra med är pilliga och avigt placerade under displayen.

Reglagen för kontroll av hur mycket assistans motorn ska ge är pluttiga och sitter avigt till nedanför själva displayen. Det fungerar, men förmodligen inte särskilt bra med tjocka handskar på händerna.

Sittställningen

Sittställningen är upprätt vilket ger en mycket bra överblick av den övriga trafiken och den omgivande miljön. Den låga ramen gör det enkelt att kliva upp på och av cykeln.

Fälgbroms på en tung elcykel får anses som en nödlösning. Tillsammans med bakbromsen – en fotbroms – får du ändå stopp på hojen utan problem.

Effektiva bromsar

Ecoride Ambassador har två typer av bromsar. Frambromsen är en enkel fälgbroms, vilken egentligen är för klen för en cykel som väger så mycket som en elcykel – i princip dubbelt så mycket som en konventionell cykel. Bakbromsen är en klassisk rullbroms i navet, förmodligen mer känd som fotbroms. Sammantaget räcker bromskraften gott och väl, även om det delvis beror på att cykeln inte är tänkt att köras i samma hastigheter som exempelvis Crescent Eltonn 700.

Växelsystemet är Shimanos Nexus 8, vilket är pålitligt och i princip underhållsfritt.

På plussidan hamnar den stabila cykelkorgen framför styret där det är enkelt att lägga ner en matkasse eller jobbväskan.

Batteriet längs sadelröret – inte en lika elegant lösning som hos Crescent Elton 700. Men välfungerande.

Helhetsintrycket och betyg

Ecoride Ambassador är ett intressant alternativ för dig som åker kortare sträckor och inte har någon ambition eller något behov av att åka fort.

Kvalitetsintryck 4
Batteri – att ta loss och sätta dit 3
Stabilitet och körbarhet 3
Elassistans 3
Möjlighet att lasta 4

2019-års modell: Uppdaterade Priser


Crescent Elton 700 – pigg och genomtänkt äldre modell


Uppdaterade Priser

Cresent Elton 700 har en bra kombination av komfort och sportighet. Den har ett behagligt elmotorsystem som är pålitlig men piggt. Bland äldre modeller är detta en elcykel bäst i test.

Specifikationer av Crescent Elton 700

Typ hybrid; city; pendling
Motor mittmonterad Steps
Kapacitet batteri 11 Ah
Räckvidd med el 125 km
Laddningstid 4 timmar
Växel 10 växlar – utanpåliggande; Shimano SLX
Bromsar Skivbromsar hydrauliska Shimano
Lås fast monterat bakhjul
Belysning ja

Behagliga köregenskaper

Upplevelsen av att köra Crescent Elton 700 med Shimanos elmotorsystem Steps är behaglig, underhållande och förtroendeingivande. Cykeln uppför sig neutralt, utan överraskningar men upplevs samtidigt som pigg. Den dämpade framgaffeln har en stor del i detta.

Den uppenbara fördelen är att cykeln rullar mjukt. Men det handlar också om att framhjulet behåller kontakten med marken bättre, vilket i hög grad bidrar till det lugna, trygga beteendet.

Displayen är föredömligt stor och lättläst. Reglagen för justering av motorns kraft sitter vid vänster handtag och är enkla att hantera.

Shimanomotor och hydrauliska skivbromsar

Cykeln har en motor från Shimano, Steps, som driver vid vevpartiet/pedalerna. Som alla system av det slaget känner systemet av hur mycket du tar i och anpassar kraften efter det. Sammantaget märks elassistansen tydligt utan att vara det minsta ryckig.

De två hydrauliska skivbromsarna bidrar ytterligare till det trygga, solida helhetsintrycket.

Minus för pakethållaren

En ganska liten pakethållare – om än bastant i sin konstruktion. Dessutom med klämma!

På minussidan finns i princip bara två punkter: pakethållaren är i minsta laget, även om den är stabil som cykeln i övrigt och torde tåla tung last. Den andra bristen är kedjeskyddet, som inte är heltäckande. Se upp för oljefläckar på byxbenen!

Snyggt monterat batteri. Givetvis låsbart.

Helhetsintrycket och betyg

Crescent Elton 700 är det självklara valet av de testade cyklarna för dig som pendlar lite längre sträckor, även om den förvisso fungerar utmärkt för kortare sträckor.

Kvalitetsintryck 5
Batteri – att ta loss och sätta dit 4
Stabilitet och körbarhet 5
Elassistans 4
Möjlighet att lasta 3

Nishiki City – Lätt citycykel

Nishiki City

Uppdaterade Priser

Svenska Nishiki City är även den en elcykel som drar åt det sportigare hållet. Det är ingen hybridcykel, utan snarare en … citycykel. Sittställningen är mer framåtlutad vilket gör att du dels får mer kraft ur benen, dels lägre luftmotstånd. Men Nishiki City är absolut ingen racer, snarare en modell som passar för dig som pendlar men inte vill förvandlas till racercyklist.

Specifikationer av Nishiki City

Typ  citycykel; halvlågt insteg
Motor  hjulmonterad
Räckvidd med el uppgift saknas
Laddningstid  uppgift saknas
Växel  Navväxel
Bromsar  Rullbroms fram; fotbroms bak

Lättare och smidigare

För två tusenlappar till jämfört med Batavus Torino får du en lättare cykel, och en cykel som känns kvickare i hanteringen och manövreringen. Det är möjligen inte samma vilsamma upplevelse, vilket inte heller är meningen. Det här är en cykel för lite längre sträckor även om den förstås går utmärkt att använda i stan.

Nishiki City har hjulmonterad motor.

Nishiki City har hjulmonterad motor.

Nishiki City har liksom Batavus Torino fotbroms bak men en kraftfull skivbroms fram.

Elassistansen

Elassistansen märks inte lika mycket som hos de två stadscyklarna, även om den är av samma typ. Men en titt på hastighetsmätaren avslöjar att den i vart fall ger motsvarande assistans. Exakt vad skillnaden beror på är oklart, men det kan ha att göra med att du som cyklist är mer aktiv på den här cykeln tack vare den annorlunda sittpositionen och cykelns ramgeometri, och därför inte ”märker” den högre hastigheten som elmotorn ger på samma sätt.

Helhetsintrycket och betyg

Det är förstås oväsentligt vilket. Nishikin fungerar och är ett riktigt bra pendlingsalternativ.

Kvalitetsintryck  5
Batteri – att ta loss och sätta dit: 5
Stabilitet och körbarhet  3
Elassistans  4
Möjlighet att lasta  3

Specialized Turbo FLR 2016 – Snygg och snabb

Specialized Turbo FLR

Om du vill imponera på grannar och föredrar den sportiga stilen är Specialized Turbo FLR möjligen rätt val (om du kan ha överseende med det 80-talsklingande och lite klyschiga namnet).

Specifikationer av Specialized Turbo FLR 2016

Typ hybrid; city; pendling
Motor bakhjulet
Kapacitet batteri 11 Ah
Räckvidd med el ingen uppgift
Laddningstid ingen uppgift
Växel Deore
Bromsar Skivbromsar hydrauliska (Shimano Deore)
Lås nej
Belysning ja

Motorn

Motorn sitter i bakhjulets nav.

Cykeln har motorn i bakhjulet och ett rejält batteri inbyggt i det nedre ramröret. Det ger ett rent, snyggt utseende.

Motorn ger en mjuk och följsam känsla. Liksom hos modeller där motorn är placerad vid vevpartiet/pedalerna känner systemet av hur hårt du belastar pedalerna och doserar kraften utifrån det – utan att ge den ryckighet som framhjulsmotorer ofta ger. En nackdel med lösningen är att bakhjulet blir dyrare att reparera eller ersätta om det skulle gå sönder.

Skillnader och likheter med Elton 700

Sittställningen är åt det sportiga hållet, lätt framåtlutad men inte så kraftigt att du förlorar uppsikt över omgivningen. Det är en av likheterna med Crescent Elton 700. En annan är den helgjutna, solida känslan i hela cykeln.

Överlag är de två modellerna tämligen likvärdiga, men en avgörande skillnad är att Specialized Turbo FLR har en stel framgaffel. Det ger en stötigare färd och gör också att cykeln inte känns lika stabil, i synnerhet inte vid ojämnt underlag.

En annan skillnad är det breda styret. Rimligen är det främst en fråga om tycke och smak. Men den generösa bredden passar i mitt tycke bättre på cyklar med en mer upprätt sittställning – eller på cyklar som ska köras på trixiga stigar i terräng.


Pakethållaren är minimal, men klarar utan problem vikten av ett par tyngre cykelväskor.

Elassistansen regleras med en liten – väldigt liten – joystick.

Helhetsintrycket och betyg

Specialized Turbo FLR övertygar inte riktigt. Den liknar Crescent Elton 700 i uppförande och har samma användningsområde. Det är alltså en cykel för dig som pendlar lite längre sträckor – eller vill ha en sportig, snygg hoj. Men den når inte riktigt ända fram.

Kvalitetsintryck 5
Batteri – att ta loss och sätta dit inbyggt i ramen
Stabilitet och körbarhet 4
Elassistans 5
Möjlighet att lasta 3

MBK AX-ION 2.2 – Lagom sportig

MBK AX-ION 2.2

MBK AX-ION 2.2 liknar Trek-cykeln i fråga om ramgeometri och sittställning, och därmed också i fråga om vilket användningsområde den passar bäst för. Denna elcykel bäst i test har allt. Typ. Dämpad framgaffel. Dämpad sadel. Skivbromsar för större bromskraft. Mittmonterad motor. Den är av den sportigare sorten, med en lätt framåtlutad sittställning.

Specifikationer av MBK AX-ION 2.2

Typ  citycykel; halvlågt insteg
Motor  mittmonterad
Räckvidd med el  uppgift saknas
Laddningstid  uppgift saknas
Växel  Navväxel
Bromsar  Skivbromsar; hydrauliska

Behaglig färd

Elassistansen är mjuk, kraftfull och välbalanserad som hos Trek-cykeln. Men det handlar om en avsevärt sportigare cykel. Om man är på det humöret kan man säga att den kräver lite mer av cyklisten. En annan dag kanske man hävdar att cykeln ger mer till den aktiva cyklisten. Större kontroll, kvickhet och – faktiskt – körglädje.

MBK AX-ION 2.2 har dämpad sadel vilket bidrar till att göra färden mjuk och skonsam.

MBK AX-ION 2.2 har dämpad sadel vilket bidrar till att göra färden mjuk och skonsam.

Helhetsintrycket och betyg

Den hör till en av de modeller som sålts mest hos Elcykelvaruhuset och det är lätt att förstå. Priset är ganska rejält tilltaget men så rör det sig också om en cykel som är både välbyggd och synnerligen välutrustad. Det är en av  testets bästa modeller för dig som är ute efter en cykel att använda varje dag för lite längre sträckor, som vid pendling. Och det är tveklöst en elcykel bäst i test.

Kvalitetsintryck  4
Batteri – att ta loss och sätta dit  5
Stabilitet och körbarhet 4
Elassistans  5
Möjlighet att lasta  3

Stromer ST2 – Lyxig med hög fart

"<yoastmark

Stromer ST2. Egentligen kvalar den här elcykeln från schweiziska Strom inte in till testet. Den är för stark, för snabb. Och har en prislapp som en liten rysk bil. Men vi kunde inte låta bli. För vem vill inte pröva en cykel som tar dig upp i 25 km/h utan att du rör en fena och sedan fortsätter att hjälpa till med den kraftiga elmotorn upp till 45 km/h. Det är en elcykel bäst i test för fartdåren som gillar lyx. Observera dock att den numera räknas som en moped klass 1 (”EU-moped”).

Specifikationer av Stromer ST2

Typ  hybrid; moped klass 1
Motor  bakhjulsmonterad
Räckvidd med el  150 km
Laddningstid  uppgift saknas
Växel  Navväxel
Bromsar  Skivbromsar; hydrauliska

Härlig fartupplevelse

Well, vi ville uppleva det. Och det är en upplevelse. Eftersom cykeln är förhållandevis lätt och i alla avseenden utom ett känns just som en cykel blir fartkänslan extra stark. Men det blir aldrig någon knuff från elmotorn. Och den är i princip helt tyst. Det blir bara extremt lätt att komma upp i för sammanhanget extrema hastigheter. Motorn börjar jobba efter bara något tiondels varv på vevarna efter stillastående och skjuter på hela vägen upp mot toppfarten, 45 km/h.

Displayen som visar hastighet och hur mycket assistans motorn ger är infälld i det övre ramröret.

Displayen som visar hastighet och hur mycket assistans motorn ger är infälld i det övre ramröret. Skyddsplasten är kvar på testexemplaret.

Ju hårdare du trampar desto mer hjälp får du. Cykeln känner av hur ivrig du är, eller aggressiv för att använda ett ord som mer ligger i linje med hur cykeln är tänkt att användas.

"Strom

Helhetsintrycket och betyg

Det är inte bara kraften och hastigheten som utmärker denna elcykel bäst i test, den är rasande snygg också. Aluminiumramen är lackad i mattgrå färg och displayen är infälld i de övre ramröret. Framtill finns en likaledes infälld diodlampa och hela designen andas lika delar stealth och lågmält skryt.

Kvalitetsintryck  5
Batteri – att ta loss och sätta dit 3
Stabilitet och körbarhet 4
Elassistans  5
Möjlighet att lasta  2