Elcykel bäst i test

Henrik Rådmark - Senast uppdaterad: 2020-09-07

2018 blev det verkliga genombrottet för elcyklar – och 2020 ser ut att bli ännu ett lovande år. Utbudet har under senare år växt rekordartat och idag har i princip alla cykeltillverkare elcyklar i sitt sortiment. Vi har under åren själva testat 23 modeller.

Det stora utbudet av elcyklar gör att valet inte är alldeles lätt. Ska du cykla kort, långt, ofta, sällan? Ska du lasta mycket på cykeln? Hur mycket pengar är du beredd att lägga på en elcykel? Det är några frågor som du behöver ta ställning till innan du börjar leta efter en lämplig elcykel. Här har vi samlat de cyklar som vi testat och som förtjänar titeln elcykel bäst i test. Läs mer om våra toppval nedan.



De bästa elcyklarna 2020

Dessa är just nu våra toppval när det kommer till  elcyklar bäst i test. Vi har testat elcyklar under flera år och i denna guide sammanställs dessa test för att ge en övergripande bild av vilka cyklar som just nu förtjänar titeln elcykel bäst i test, oavsett vilken årsmodell de är.

Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser Uppdaterade Priser

Vad är en elcykel?

Så vad är en elcykel? Den mer formellt korrekta benämningen elassisterad cykel ger en hint. Det handlar om en vanlig cykel som utrustats med en elmotor som hjälper till. Det går alltså inte att köra en elcykel bara på elmotorn, du måste själv trampa för att den ska driva. Dessutom får den inte vara starkare än 250 watt och bara hjälpa till i farter upp till 25 km/h. Vill du cykla fortare är det alltså ren muskelkraft som gäller.

Förutom motorerna skiljer priserna från elcykel och elcykel rätt mycket. I det här testet har vi tittat på elcyklar från 15 000 kronor ända upp till 70 000 kronor. Det är förvisso ett extremt spann där cykeln för 70 000 knappast hamnar på listan över kandidater för den genomsnittliga elcykelspekulanten.

Den dyraste cykeln i testet, Stromer ST2, är faktiskt ingen elcykel enligt den tidigare definitionen, eftersom motorn är på 800 watt och hjälper till upp till 45 km/h. Därför klassas den som en moped klass 1 (”EU-moped”).

Sittställningen skiljer cyklarna åt

Nå, tillbaka till rena elcyklar. Utöver priset finns flera avgörande skillnader mellan olika modeller. Dels handlar det om sådana egenskaper som skiljer vanliga cyklar åt och där den största handlar om sittställning. Vill du sitta upprätt som på en pall eller vill du ha en mer framåtlutad position?

Den förstnämnda är lämplig för körning i stadsmiljö med mycket trafik eftersom du får bättre sikt än hos en cykel där du sitter mer framåtlutad. En sådan är ändå att föredra om du cyklar längre eftersom du får ut mer kraft, får lägre luftmotstånd och också avlastar rumpan en aning.

Mittmonterad motor ger bättre körkänsla

En skillnad som är specifik för elcyklar är motorns placering:

Hos billigare cyklar sitter motorn i framhjulets nav och driver alltså direkt på själva hjulet.

Hos dyrare modeller är det vanligt med så kallade mittmonterade motorer. De driver istället på samma ställe där du själv driver, vid pedalerna. Det ger flera fördelar. Bland annat får cykeln en lägre tyngdpunkt. Men framför allt ger en sådan motorlösning ett jämnare krafttillflöde eftersom den känner av hur hårt du trampar för tillfället, och anpassar elstödet utifrån det. Jämfört med den billigare lösningen blir körupplevelsen mjukare och utan den milda ryckighet som kännetecknar många cyklar med hjulmonterad motor.

Ansvarig skribent

Henrik Rådmark Henrik Rådmark

Henrik Rådmark är en av landets mest erfarna it-skribenter. Allt sedan han fick sin första kreditkortsstora miniräknare i slutet av 70-talet upphör han aldrig att fascineras över nya tekniska prylar. Han byter regelbundet mellan Android och Ios, mellan Windows och OS X och är närmast besatt av att hitta det optimala ljudet i stereon, få den bästa bilden ur kameran.