Bästa löparskor 2018

Löpning är en av de fridfullaste träningsformerna. Andningen, vägbanan och scenerna runtomkring skapar en fantastisk harmoni i kropp såväl som huvud – om man också har de bästa löparskorna. Utan bra löparskor finns det stor risk att hela träningspasset blir förstört av skavsår, ömma knän eller, i värsta fall, bestående skador. Kanske är du en van löpare som sprungit ner dina gamla löparskor? Eller så har du precis bestämt dig för att komma igång med löpningen? Det här är guiden som hjälper dig hitta rätt löparskor för säsong och för dig, oavsett erfarenhetsnivå och fottyp.

De bästa löparskorna 2018?

Dessa är just nu våra toppval när det kommer till de bästa löparskorna i år. Klicka på länkarna för att komma ned till våra omdömen direkt eller fortsätt läsa hela köpguiden.

Asics pursue 4 – Neutralt med gel
Nike structure 21 – Terrängsko för högt fotvalv
Adidas adizero tempo 9 – Smal passform med lätt vikt
On cloudflow – Mängdträningssko för den drivne

Toppvalen

Det här är en kort sammanställning av våra fyra toppval. Läs mer detaljerade beskrivningar av dem nedan.

Märke  Asics  Nike  Adidas  On
Namn Pursue 4  Structure 21  Adizero tempo 9  Cloudflow
Skotyp Neutral Stabil Neutral Neutral
Fotvalv Alla Normal/Högt Alla Normal/Högt
Häl-tå dropp 10 mm 10 mm 8 mm 6 mm
Ovandel Sömnlös mesh Engineered mesh Sömnlös mesh Sömnlös mesh
Flexibilitet Medel/styv Normal Medel/styv Flexibel
Dämpning Medel Medel Medel Tunn
Vikt (dam) 244 g 255 g 230 g 193 g
Vikt (herr) 304 g 295 g 266 g 240 g

Löparskor | En guide

Löparskor är så mycket mer än ”skor man springer i”. Här har vi sammanställt en kort guide med svar på några av de vanligaste frågorna och missförstånden gällande löpning och, framför allt, löparskor.

Vad är pronation?

Pronation handlar om hur foten sätts i marken vid gång och löpning. Ett pronerande steg innebär att när foten nuddar marken är det utsidan av hälen som tar i först. Därefter rullar steget diagonalt genom foten så att den skjuts ifrån marken genom en inåtvinkling. De flesta människor pronerar, sedan kan man pronera mer eller mindre mycket.

Om man överpronerar kan man behöva en sko med extra stöd som modifierar hur foten sätts i marken, för att undvika framtida problem med exempelvis knän och höfter.

Vad är supination?

Supination är raka motsatsen mot pronation. Istället för att steget rullar diagonalt genom foten rullar ett supinerande steg längsmed utsidan av foten under hela steget. En löpare som supinerar kan också kallas för underpronerare.

Det finns även neutrallöpare, vilkas steg helt enkelt är neutralt.

Pronerar jag?

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på om man pronerar. Ställ ett par gamla löparskor på en plan yta och sätt dig på huk så att dina ögon är i jämnhöjd med skosulan.

  • Om skorna lutar lätt inåt pronerar du.
  • Om skorna lutar mycket inåt överpronerar du.
  • Om skorna står (relativt) rakt har du med största sannolikhet ett neutralt steg.

Om du finner att du pronerar och inte är en van löpare kan det vara en god idé att få en expert att kika på dina fötter och ditt löpsteg. När de väl berättat hur det ligger till med dina fötter är det lättare att köpa skor som passar och fungerar på riktigt.

Det här med fotvalv

Du kanske har hört talas om både högt och lågt fotvalv?

Ett högt fotvalv behöver ofta en stabil sko med svängd läst.

Ett medelhögt fotvalv kan använda och vara bekväm med de flesta skomodeller. Experter menar dock att om du har ett medelhögt fotvalv bör du inte välja en sko med exempelvis pronationsstöd.

Ett lågt fotvalv innebär ofta, men inte alltid, att du även pronerar. Och som vi redan diskuterat: Ibland kan ett pronerande steg behöva en sko med pronationsstöd, vilket ofta innebär en sko med rak läst som begränsar fotens rörlighet.

Att veta ungefär hur det ligger till med ens eget fotvalv kan hjälpa dig att välja rätt sko för just din fottyp och således både förebygga skador samt ge dig den bästa förutsättningen att prestera.

Testa vilket fotvalv du har

Det går att testa vilken fotvalvstyp du har hemma. Det är inte 100% men kan åtminstone ge dig en fingervisning om åt vilket håll du bör luta när du väljer sko.

Såhär gör du:

  1. Ta fram ett A4-ark och lägg på en plan yta.
  2. Fukta dina fötter, antingen genom att spraya dem eller doppa dem lätt i vatten. Om du väljer det senare alternativet, låt dem torka lite innan steg tre.
  3. Ställ dig på A4-pappret, vänta några sekunder och kliv sedan av. Se till att rörelsen är så rak som möjligt.
  4. Kika på pappret. Är bilden av foten helt platt? Då har du ett lågt fotvalv. Är bilden av foten trampdyna, häl och sedan en smal strimma (eller ingen) dem emellan? Då har du ett högt fotvalv.

Naturligtvis finns det nyanser i vilken typ av fotvalv du har, så var inte för hård i din bedömning av skor utifrån bilden. Det viktigaste är att skon känns bra på foten.

Vilken storlek ska jag välja?

Det är lätt att fastna i fällan om att välja löparskor i samma storlek som de du har till vardags – men detta är oftast helt fel tänkt.

Vid löpning skjuts foten fram på ett sätt som den inte gör vid vanlig promenad, därför behöver skorna ofta vara minst en halv storlek större än den du normalt sett skulle välja (de flesta behöver drygt en). Samtidigt ska förstås inte skorna vara alltför stora och klumpiga, så att det finns risk att du snubblar i spåret. Det bästa råd vi kan ge är att prova dig fram.

Tänk dock på att foten sväller vid träning. Att testa skor direkt på morgonen, när kroppen knappt hunnit igång och alla lemmar är som mest uttorkade och hopsjunkna, är med andra ord inte det bästa. Därför kan det vara en god idé att istället testa skorna du klickat hem på kvällen, när du gått runt en hel dag och foten är någorlunda uppsvälld.

Är en lättare sko automatiskt en bättre sko?

Det korta svaret på den frågan är: Nej. Men det beror faktiskt helt och hållet på hur och hur ofta du ska använda din sko. Om du är en person som gärna löptränar kortare, intensivare pass kan en lättare sko vara skönare att ha att göra med.

Men om du ska löpträna långa pass kan en lättare sko stjälpa mer än hjälpa, trots att det kan kännas logiskt att en sko med låg vikt är lättare att orka springa länge med. En något tyngre, stabilare sko kan på allvar förebygga skador genom att ge rätt stöd under löpturen.

Hur mycket kan inlägg hjälpa?

Om man har köpt en sko som inte fungerar jättebra för ens fot men som man tycker mycket om och ändå vill behålla, kan man avhjälpa det med ett inlägg då? Svaret är både ja och nej. I huvudsak finns det två sorters inlägg att välja mellan: vanliga och gjutna.

Vanliga inlägg kan hjälpa med diverse standardiserade problem, såsom löparknä. Fotspecialister har ofta ett bra lager av inlägg.

Gjutna inlägg kan hjälpa med större problem, såsom om fötterna har stora skillnader mellan sig eller om man exempelvis pronerar mycket.

Om du har köpt skor som fungerar bra på alla sätt men som ändå saknar något, eller om du fortfarande får ont någonstans, kan särskilt gjutna inlägg vara värda att investera i. Samtidigt är det viktigt att poängtera att inlägg inte på något sätt är en magisk lösning som kan rädda alla skor – ibland behöver man helt enkelt köpa ett par andra löparskor.

Vad är dropp för något?

Någonting man ofta hör i löparkretsar är diskussioner om häl-tå dropp. Du kanske har märkt att alla löparskor på ett eller annat sätt ”lutar” framåt? Det vill säga att bakdelen på skon är högre än framdelen? Häl-tå dropp kallas den höjdskillnad som finns mellan skons häl och tå.

Det är alltså inte att förväxla med stötdämpning som kan vara 1 cm likaväl som 3 cm och ändå ha, exempelvis, 6 mm dropp. En hög siffra på dropp innebär med andra ord inte nödvändigtvis en tjockare sula och tvärt om.

Anledningen till att alla löparskor lutar något framåt är för att du ska få ut det mesta i steget. Det kan också vara skönt med ett högre dropp om du har trötta vader. Samtidigt finns det många erfarna löpare som föredrar skor med lägre dropp eftersom det ger en mer jordnära känsla, bokstavligen.

Men vad som är bäst är omöjligt att säga och det är en minst sagt omtvistad fråga. Om du föredrar en högre siffra på droppet, eller en lägre, beror helt och hållet på dig.

Din vikt spelar roll

Oavsett vikt är löpning en fantastisk träningsform som dokumenterat kan hjälpa psyket lika mycket som den fysiska kroppen. Men olika kroppar väger olika mycket och detta spelar roll för vilken sko du bör välja.

Om du har en lite tyngre kroppsvikt kan exempelvis en stabil sko med extra stötdämpning lämpa sig väl. Allt eftersom skovalet inte bara handlar om hur bra du kan prestera i spåret, utan kanske främst handlar om hur du kan förebygga skador så att du kan fortsätta löpträna i framtiden.

Myten om styrketräning

Som vi var inne på under föregående rubrik handlar löpning inte bara om hur bra ditt löppass går, utan det handlar till stor del om skadeförebyggande val och aktiviteter. Idén om att en löpare inte ska träna styrka kommer från ett felaktigt tänk där ”lätt” är lika med ”snabb”. Myten är då att den ökade tyngden man får via muskler försämrar prestationen.

Men löpning är en prövande aktivitet som sätter press på både leder och muskler. Det bästa sättet att förebygga skador är att ha en stabil muskulatur kring leder – och därför behövs styrketräning.

Tänk bland annat på att bygga upp en stark bål, lår och muskulatur kring knän. Och glöm för all del inte att även stretcha. Fokusera särskilt på höfter, vader och stora muskelgrupper, såsom lår- och sätesmuskler.

Snörningsskola

Få din sko att bli stabilare på ett kick med en speciell knut! Det här är även en av de bästa snörningarna för att bland annat motverka att hälen glider runt i skorna. Följ Smartos korta snörningsguide:

  1. Bredvid skosnörets utgångshål finns ett extra hål. För skosnöret genom det hålet – alltså på samma sida som snöret kommer ut – och lämna en ögla.
  2. Dra nu snöret över skons ovansida och ner i öglan som bildats på andra sidan. Upprepa proceduren på motsatt sida.
  3. Dra åt snörena så pass hårt att du känner hur foten stabiliseras i skon men inte så hårt att foten inte får plats att svälla under träningen. Om det ändå händer går det såklart att korrigera under löppasset.
  4. Knyt nu samman snörena precis som vanligt.

Det här tricket är riktigt bra för stabilitet och fungerar tillsammans med de flesta snörningar.

Bästa löparskor 2018

Här har vi samlat de bästa löparskorna 2018. Häng med!

Asics pursue 4 – Neutralt med gel

Uppdaterade Priser

Uppdaterade Priser

Asics är kända inom löparvärlden som en av de mest framstående tillverkarna av löparskor. Asics pursue 3 var omåttligt populär och med uppföljaren, Asics pursue 4, upprätthåller de ryktet med stil.

Specifikationer av Asics pursue 4

Skotyp Neutral
Fotvalv Alla
Häl-tå dropp 10 mm
Ovandel Sömnlös mesh
Flexibilitet Medel/styv
Dämpning Medel
Vikt (dam) 244 g
Vikt (herr) 304 g

Neutral på alla sätt

För dig som har ett neutralt steg men som ändå söker viss stabilitet är Asics pursue 4 (även kallad Asics gel-pursue 4) perfekt. Skotypen är neutral – vilket alltså innebär att den inte har något särskilt stöd för exempelvis pronation – men samtidigt är den stabilare än många neutrala skor vilket tilltalar många löpare med lätt pronation.

Överlag inger Asics pursue 4 en stadig känsla men utan att för den delen kännas tung, något som annars kan ta död på även det bästa löppass.

Asics pursue 4 är även bredare än många andra löparskor, vilket gör att de passar till de flesta fötter. Den sömnlösa ovandelen är också ett stort plus för komfort.

Stötdämpning

Utan att vara de mest stötdämpande i sin klass, är Asics pursue 4 rejält bekväma även under längre löppass. Att springa på asfalt är förstås aldrig optimalt men det är ändå många av oss som gör det. Asics pursue 4 har därför en stötdämpning med gel-kuddar samt en briljant mellansula som hjälper steget även på asfalt.

All-round

En av anledningarna till varför dessa skor fungerar utmärkt för både nybörjare såväl som mer avancerade löpare handlar om dess flexibla förmåga. Dessa skor har nämligen en unik balans mellan stabilitet, stadighet och stötdämpning, vilket gör att de fungerar på nästan alla underlag.

Samtidigt är detta, förstås av samma anledning, kanske inte skon du väljer att ha på en tävling. Just eftersom den inte är speciellt anpassad till en specifik typ av löpning och underlag.

Asics gel-pursue 4 – plus och minus

Stadig utan att kännas klumpig
Fungerar på alla underlag
Sömnlös ovandel
Bra stötdämpning

Inte optimala för tävling

Nike structure 21 – Terrängsko för högt fotvalv

Uppdaterade Priser

Uppdaterade Priser

Känner du med dig att du har ett högt fotvalv? Då kan en stabil sko såsom Nike structure 21 vara ett alternativ för dig.

Specifikationer av Nike structure 21

Skotyp Stabil
Fotvalv Normal/högt
Häl-tå dropp 10 mm
Ovandel Engineered mesh
Flexibilitet Normal
Dämpning Medel
Vikt (dam) 255 g
Vikt (herr) 295 g

Utmärkt för överproneraren

Tack vare sina stabila egenskaper lämpar sig Nike structure 21 bäst för en fot med högt fotvalv men även en neutral fot skulle kunna känna sig bekväm i denna löparsko. Droppet på 10mm hjälper steget att hållas stabilt.

Just den här skon kan även vara bra för dig som överpronerar eftersom den erbjuder viss stabilitet. Om du är en löpare som gärna vill ha lite extra plats för dina tår rekommenderar vi att du går upp i storlek (hur mycket beror på hur mycket utrymme du är intresserad av) eftersom denna sko är något smal i fram.

Terrängsko

Nike structure 21 är en utmärkt terrängsko. Genom att kombinera en stabil struktur med lätt vikt fungerar den bra i det kuperade elljusspåret. Den har även en fin greppyta och andas mycket bra.

För än mer terrängegenskaper finns denna variant med en vattenavstötande finish. Den heter då Nike structure 21 shield och du finner skorna här:

Uppdaterade Priser

Uppdaterade Priser

Det finns såklart flera fördelar med att välja den vattenavstötande varianten. Den självklara idén om att hålla sig torr om fötterna, till exempel. Men det är inte alltid en vattenavstötande sko är bättre. Det beror bland annat på var du tänker springa någonstans:

Om du löptränar i fuktig terräng kan en vattenavstötande sko vara skön att ha eftersom det håller tårna torra och du kan slippa onödiga skavsår. Men om du löptränar i rent blöt terräng – där du exempelvis springer genom djupa vattenpölar som går över ankeln – gör en vattenavstötande sko endast mycket liten eller ingen skillnad alls.

En vattenavstötande sko förlorar även ofta en del flexibilitet. Se över i vilken terräng du löptränar oftast och hur du vill att skon ska kännas för att bestämma vilken sko som passar dig bäst.

Något lös i hälen

Vissa rapporter från användare hävdar att Nike structure 21 kan kännas något lös i hälen, det vill säga att hälen har en tendens att glida runt i skon. Förutom att det här naturligtvis skiljer sig mellan fot och fot kan vi rekommendera att utnyttja en specifik snörningsteknik som kan avhjälpa detta.

Se vår korta guide för denna stabiliserande snörning i löparguiden ovan.

Nike structure 21 – plus och minus

Goda terrängegenskaper
Finns med vattenavstötande finish
Bra greppyta och låg vikt

Lös passform för hälen

Adidas adizero tempo 9 – Smal passform med lätt vikt

Uppdaterade Priser

Uppdaterade Priser

Om du ofta finner att skorna är för breda finns Adidas adizero tempo 9 för att hjälpa dig.

Specifikationer av Adidas adizero tempo 9

Skotyp Neutral
Fotvalv Alla
Häl-tå dropp 8 mm
Ovandel Sömnlös mesh
Flexibilitet Medel/styv
Dämpning Medel
Vikt (dam) 230 g
Vikt (herr) 266 g

Smal passform

Adidas adizero tempo 9 har en riktigt smal passform och passar därför dig med smalare framfot. Även om Adidas adizero tempo 9 har något större utrymme för framfoten än föregångarna tempo 7 och tempo 8 så är tåboxen på skon är spetsigare än andra modeller och om du vet med dig att du är lite bredare över framfoten är det här helt fel modell.

Om du däremot är en löpare som ofta finner att tårna glider runt i skorna och att de helt enkelt inte sitter så åtsmitande som du önskar – då är det här helt rätt sko. Behöver du en ännu mer åtsmitande sko är den främre snörningen avsedd för att kunna ordna precis detta.

Var dock noga med att inte dra åt snörena för hårt i fram på skon om du springer längre pass. För vissa rekommenderas även att köpa minst en halv storlek större än vad man brukar.

Neutral med studs

Den smala passformen kombineras med en nätt vikt och neutral sula. Adidas adizero tempo 9 är på alla sätt neutral, även vad gäller tänkt fotvalv. Detta innebär att Adidas adizero tempo 9 är speciellt anpassad för dig som inte är beroende av extra stöd eller stabilitet, utan som är inne på att införskaffa en neutral sko med ett relativt högt häl-tå dropp.

På tal om neutral har tempo 9 en medelmjuk stötdämpning, det vill säga varken enorm studs men inte heller ett totalt platt gensvar. Överlag svarar Adidas adizero tempo 9 bra på vägarna men om du behöver mycket stötdämpning finns det andra skor som ger bättre studs.

Adidas adizero tempo 9 – plus och minus

Bra gensvar
Gott väggrepp
Smidig och lätt

Saknas ordentlig stötdämpning

On cloudflow – Mängdträningssko för den drivne

Uppdaterade Priser

Uppdaterade Priser

Är målet med löpningen att konstant öka farten och pressa tiderna till det yttersta? Då kan en racer som On cloudflow vara ett gott alternativ att överväga.

Specifikationer av On cloudflow

Skotyp Neutral
Fotvalv Normalt/högt
Häl-tå dropp 6 mm
Ovandel Sömnlös mesh
Flexibilitet Flexibel
Dämpning Tunn
Vikt (dam) 193 g
Vikt (herr) 240 g

Racer med lågt dropp

On cloudflow är en så kallad racer. Det vill säga, den är specifikt utformad för kortare, snabba pass. Fördelen är att skon är anpassad för att varje steg ska maximera hastigheten. Nackdelen är att stötdämpningen är ytterst begränsad. Med andra ord, den här skon bör användas för det den är avsedd: att springa snabbt.

On cloudflow gör inte särskilt bra ifrån sig på varken snö eller is – men det gör å andra sidan väldigt få löparskor. Däremot fungerar den utmärkt på bana, asfalt, grus och till och med i viss terräng. Droppet på timida 6mm i samklang med den låga stötdämpningen gör även att löparen får en jordnära upplevelse.

Material och storlek

Till skillnad från många löparskor där man behöver gå upp i storlek menar flera experter att On cloudflow är en av få löparskor som faktiskt klarar sig med ens vanliga storlek. Anledningen är att det finns gott om utrymme för tårna så att du i löpsteget inte stöter i kanterna i onödan utan istället har plats för foten att expandera naturligt.

Dessa löparskor andas även mycket bra tack vare sitt tunna, smidiga material på ovanfoten. De medföljande skosnörena har fått utstå en del kritik på grund av att de lätt tvinnar sig i varandra. Men om man snörar och snörar ur skorna ordentligt borde detta inte vara ett problem.

On cloudflow – plus och minus

Extremt lätt
Fungerar på de flesta underlag (dock bäst på asfalt)
Storlek som håller
Gott om utrymme för tår

Stötdämpning
Snörena är något tunna och trasslar sig lätt

Sammanfattning av guiden

Vi har nu gått igenom de bästa löparskorna 2018. Alla är högkvalitativa, välgjorda löparskor. När du gör ditt val bör du ha ungefärlig koll på hur dina fötter är utformade, i vilken terräng du oftast löptränar samt vilket löpsteg du har.