Ett hemlarm är inte i första hand till för att fånga tjuvar. Det ska skapa trygghet. Så resonerar Christofer Eriksson, en av grundarna till utmanaren Svenska Alarm.
Christofer Eriksson kunde inte riktigt tro det. När tjuven brutit sig in i hans mors hus hände ingenting. Trots ett larm från en stor, etablerad leverantör. Med koppling till larmcentral och med väktarutryckning. Larmet väsnades, förstås. Och larmcentralen såg att det skett ett inbrott. De skickade en väktare.
Men under den efterföljande timmen hände ingenting.
– Senare fick jag förklarat att det inte hade funnits någon väktare i området och att det var därför det dröjde en timme innan han kom dit. Det var då jag fick reda på att min mor råkat ut för ett inbrott, berättar han.
[wp_ad_camp_4]
”Du får väl starta ett eget larmföretag”
Inbrottet klarades aldrig upp. Smycken, pengar, ägodelar kom aldrig tillbaka till Christofers mor. Hon bestämde sig för att säga upp avtalet med larmcentralen.
– Fast det gick inte att bara säga upp avtalet, visade det sig. Operatören förklarade att 'då kommer vi och plockar ner larmet, din mor hyr det av oss', säger Christofer.
När han förklarade läget för sin mor, som ville ha kvar själva larmanläggningen, sa hon: ”Då får du väl starta ett eget larmbolag”. Det var snarast på skämt, som en kommentar man fäller för att ge uttryck åt sitt missnöje med saker och tings tillstånd.
Men det planterade ett frö hos Christofer. Ett frö som skulle bli Svenska Alarm.
Han startade bolaget 2009 i Malmö tillsammans med sin kompis Niklas Halldén. Målet var klart. De skulle bli ett larmföretag som jobbade annorlunda. Klyschigt, måhända. Men Christofer och Niklas visste redan från början att det där med att hyra ut larm inte var särskilt bra för kunden. Kunden skulle äga sin larmanläggning.
Bättre om grannar tar emot larm
Och kopplingen till larmcentralen hade ju inte visat sig särskilt effektiv för Christofers mor. Så det vore nog en bättre idé att koppla larmet till grannar, släkt och vänner.
– Om grannarna hade tagit emot larmet hade de ju kunnat agera mycket fortare än vad väktaren gjorde, konstaterar Christofer.
Så med ett larm från Svenska Alarm är användaren så att säga sin egen larmcentral. När ett larm utlöses skickas det till vederbörandes mobil med bild från anläggningens kamerasensorer av vad som sker. Användaren kan då välja att agera själv eller skicka en väktare. Eller båda delarna, förstås.
– Du kan också ange att du alltid vill att väktare ska skickas vid skarpt larm. Men du får fortfarande larmet med bild till din telefon och kan avbryta utryckningen om du skulle vilja, påpekar Christofer.
Det tredje som skulle bli annorlunda mot de stora aktörerna var deras fokus. Det skulle inte ligga så mycket på vad som händer vid ett inbrott, utan snarare på hur man kan agera för att förhindra eller i varje fall minska risken för inbrott.
[wp_ad_camp_4]
Säkerhetsbibeln ska förhindra inbrott
Därför valde Christofer och Niklas redan från början att satsa mycket på information. Idag säljer de exempelvis Säkerhetsbibeln, en bok som innehåller information just kring hur man bör tänka och agera för att minimera risken för inbrott. På webbplatsen publicerar de regelbundet inlägg på samma tema och de deltar också på seminarier.
– Hemlarm handlar ju främst om att skapa trygghet, inte om att fånga tjuvar. Och med rätt information och kunskaper kring hur man förebygger inbrott ökar tryggheten på sikt, resonerar Christofer.
Själva larmanläggningen som Svenska Alarm säljer är tämligen enkel. Godkänd, givetvis, men inte utbyggd med exempelvis smart hem-funktioner. Det speglar en annan av Christofers övertygelser. Ett larm ska vara enkelt att hantera och inte minst pålitligt. Att blanda in övriga funktioner i samma system skulle göra det mer komplicerat och öka riskerna för tekniska fel.
Snabbväxare – men ändå små
Efter sju år har bolaget cirka 5000 kunder och de kommer att omsätta 22 miljoner kronor i år. Och även om tillväxten har skett snabbt är Svenska Alarm förstås ännu små i sammanhanget. Och ambitionen är inte att komma upp i deras storleksklass. Många av de kunder som väljer Svenska Alarm gör det för att de är just ett svenskt bolag och att de är mindre, hävdar Christofer.
– Men vi växer snabbt. Med över 50 procent per år och den takten räknar jag med att hålla upp till åtminstone 100 miljoner i årsomsättning.
Jobbar för fler personliga besök
Under sommaren öppnades det första säljkontoret utanför hemmastaden Malmö, i Stockholm. Under hösten ska de också öppna ett kontor i Göteborg. Det ska bidra till att avhjälpa den största bristen hos Svenska Alarm, att de inte har tillräckligt med folk för att kunna träffa kunder i alla delar av landet där de säljer sina larm. De har installatörer från Sundsvall och söderut, men de klarar ännu inte att täcka ett så stort område med säljare som kan göra hembesök för att kunna träffa för att hjälpa kunder hitta rätt lösning.
– Det är en jätteviktig del som vi jobbar för att bli bättre på. Många vill ha personliga besök och det skapar en större trygghet jämfört med exempelvis telefonkontakt, säger Christofer.