Test av 9 elcyklar mellan 15 000 och 70 000 kronor

Test av 9 elcyklar mellan 15 000 och 70 000 kronor

2017 är året då elcykeln har slagit igenom stort. Utbudet har växt rekordartat och idag har i princip alla cykeltillverkare elcyklar i sitt sortiment. 2016 testade vi sex modeller och för 2017 ytterligare tre.

Det stora utbudet av elcyklar gör att valet inte är alldeles lätt. Ska du cykla kort, långt, ofta, sällan? Ska du lasta mycket på cykeln? Hur mycket pengar är du beredd att lägga på en elcykel? Det är några frågor som du behöver ta ställning till innan du börjar leta efter en lämplig elcykel.
 

 

Fördubblad försäljning i år

I det här testet har vi tittat på cyklar från 15 000 kronor ända upp till 70 000 kronor. Det är förvisso ett extremt spann där cykeln för 70 000 knappast hamnar på listan över kandidater för den genomsnittliga elcykelspekulanten.

2016 såldes ungefär 45 000 elcyklar enligt branschorganisationen Svensk Cykling och de räknar med en rejäl ökning i år.

Vad är en elcykel?

Så vad är en elcykel? Well, den mer formellt korrekta benämningen elassisterad cykel ger en hint. Det handlar om en vanlig cykel som utrustats med en elmotor som hjälper till. Det går alltså inte att köra en elcykel bara på elmotorn, du måste själv trampa för att den ska driva. Dessutom får den bara hjälpa till i farter upp till 25 km/h. Vill du cykla fortare är det ren muskelkraft som gäller.

Den dyraste cykeln i testet, Stromer ST2, är faktiskt ingen elcykel enligt den definitionen utan klassas sedan november 2016 som en moped klass 1 (”EU-moped”).

Sittställningen skiljer cyklarna åt

Nå, tillbaka till rena elcyklar. Utöver priset finns flera avgörande skillnader mellan olika modeller. Dels handlar det om sådan egenskaper som skiljer vanliga cyklar åt och där den största handlar om sittställning. Vill du sätta upprätt som på en pall eller vill du ha en mer framåtlutad position? Den förstnämnda är lämplig för körning i stadsmiljö med mycket trafik eftersom du får bättre sikt än hos en cykel där du sitter mer framåtlutad. En sådan är ändå att föredra om du cyklar längre eftersom du får ut mer kraft, får lägre luftmotstånd och också avlastar rumpan en aning.

Mittmonterad motor ger bättre körkänsla

En skillnad som är specifik för elcyklar är motorns placering. Hos billigare cyklar sitter motorn i framhjulets nav och driver alltså direkt på själva hjulet. Hos dyrare modeller är det vanligt med så kallade mittmonterade motorer. De driver istället på samma ställe där du själv driver, vid pedalerna. Det ger flera fördelar. Bland annat får cykeln en lägre tyngdpunkt. Men framför allt ger en sådan motorlösning ett jämnare krafttillflöde eftersom den känner av hur hårt du trampar för tillfället, och anpassar elstödet utifrån det. Jämfört med den billigare lösningen blir körupplevelsen mjukare och utan den milda ryckighet som kännetecknar många cyklar med hjulmonterad motor.

Här har vi testat sex modeller som säljs hos Elcykelvaruhuset i Stockholm. Samtliga modeller utom Lifebike finns även hos andra återförsäljare.

Lifebike Chick

Lifebike Chick

Lifebike Chick

Lifebike Chick för 15 000 kronor är en klassisk stadscykel av dammodell. Det gör att den är enkel att kliva på och kliva av och den ger en upprätt sittställning. Medan många uppskattar just den upprätta sittställningen är den inte idealisk för längre och lite snabbare resor. Det här rör sig om en cykel för bekväm, enkel transport i stan i första hand.

Även om 15 000 kronor knappast är lite pengar är det den billigaste cykeln i testet. I skrivande stund är den dessutom nedsatt till 10 000 kronor. Den gör definitivt inte något billigt intryck, men känns inte lika stabil och helgjuten som exempelvis den mer än dubbelt så dyra Trek-cykeln. Förvånad, någon?

Elassistansen arbetar aningen ryckigt och hänger inte riktigt med från stillastående. De första meterna på cykeln efter ett rödljus kan alltså bli ganska tunga, i synnerhet om du glömt växla ned till en lättare växel.

Ljudet från elmotorn, som är monterad i framhjulet, är tydligt men vi tycker inte att det är särskilt störande. Dessutom är det inget unikt för den här modellen utan en egenhet som Lifebike Chick delar med de flesta cyklar i prisklassen.

Batteriet är enkelt att ta loss från sitt fack på pakethållaren.

Batteriet är enkelt att ta loss från sitt fack på pakethållaren.

Batteriet tas loss genom att först låsa upp det med en nyckel och därefter dra ut det ur sitt fack under pakethållaren, på motsvarande sätt som hos övriga elcyklar i testet med hjulmonterad motor.

Batteriet har en garanti på ett år, hela cykeln två år.

Fälgbromsar är den enda verkliga svagheten hos Lifebike Chick.

Fälgbromsar är den enda verkliga svagheten hos Lifebike Chick.

Den enda verkliga svagheten hos Lifebike Chick är bromsarna, som är så kallade fälgbromsar. I torrt väglag fungerar de utmärkt. Däremot blir bromseffekten osäker när det är blött. Detta är inget som är specifikt för bromsarna på den här cykeln utan gäller alla fälgbromsar – utom möjligen hydrauliska som är kraftigare.

Lifebike Chick Fakta

Testad 2016

Typ: stadscykel, lågt insteg
Motor: hjulmonterad
Räckvidd med el: 70 km
Laddningstid: 6-8 h
Växel: Utanpåliggande
Bromsar: Fälgbromsar

BETYG
Kvalitetsintryck: 3
Batteri, att ta loss och sätta dit: 5
Stabilitet och körbarhet: 3
Elassistans: 3
Möjlighet att lasta: 2

Batavus Torino

Batavus Torino

Batavus Torino är en tusenlapp dyrare än Lifebike Chick, men känns betydligt dyrare än så. Det är samma typ av cykel och med samma placering av motor och batteri. Men Batavus Torino känns mer gedigen, i synnerhet vid körning då den ter sig mer välbalanserad. Faktiskt känns hela framfarten mer lyxig.

En avgörande skillnad är att Batavus Torino har en mer påkostad teknik för elassistansen, med en sensor som känner av hur mycket du tar i och anpassar kraften i elmotorn efter det. Resultatet blir en mjukare gång utan samma ryckighet som Lifebike Chick kunde uppvisa. Även om det inte är någon dramatisk skillnad ger det en betydligt behagligare färd och minskar upplevelsen av att du sitter på ett delvis motordrivet fordon.

Men med sin upprätta sittställning är det ingen cykel för långfärd. Insteget är snäppet lägre och bredare än hos Lifebike Chick vilket ytterligare underlättar när du kliver av och på cykeln.

Batavus Torino

Batavus Torino

På holländskt vis har cykeln en rejäl cykelkorg framför styret. Dessutom heltäckande kedjeskydd, vilket är ypperligt underskattat av övriga cykeltillverkare.

Batavus Torino

Batavus Torino

En oljig kedja gör ingen glad – bäst att gömma den så mycket det går från byxben.

Styret på Batavus Torino går att låsa genom att vrida på ringen vid styrlagret.

Styret på Batavus Torino går att låsa genom att vrida på ringen vid styrlagret.

En annan finess är att styret är låsbart. Inte särskilt användbart vid färd förstås, men desto smartare när du lastar cykeln. En tung kasse i cykelkorgen kan annars lätt få styret och framhjulet att vika sig med resultatet att hela cykeln faller. Stödet är stadigt.

Styret kan också justeras i höjdled utan verktyg, vilket är bra om flera ska använda cykeln.

Batavus Torino har två olika typer av bromsar. Fram hittar du en så kallad rullbroms och bak en traditionell fotbroms (vilket förvisso också är en sorts rullbroms). Fördelen mot fälgbromsen är att bromseffekten är densamma oavsett väder och väta, även om det inte är den mest effektiva bromstypen i cykelvärlden. Men du kan i vart fall vara lugn för att bromsarna gör sitt jobb med god marginal.

Batavus Torino fakta

Testad 2016

Typ: stadscykel, lågt insteg
Motor: hjulmonterad
Räckvidd med el: 100 km
Laddningstid: uppgift saknas
Växel: Navväxel
Bromsar: Rullbroms fram, fotbroms bak

BETYG
Kvalitetsintryck: 5
Batteri, att ta loss och sätta dit: 5
Stabilitet och körbarhet: 4
Elassistans: 4
Möjlighet att lasta: 4

Nishiki City

Nishiki City

Nishiki City

Svenska Nishiki City är en sportigare variant än de två ovanstående. Det är ingen hybridcykel, utan snarare en … citycykel. Sittställningen är mer framåtlutad vilket gör att du dels får mer kraft ur benen, dels lägre luftmotstånd. Men Nishiki City är absolut ingen racer, snarare en modell som passar för dig som pendlar men inte vill förvandlas till racercyklist.

För två tusenlappar till jämfört med Batavus Torino får du en lättare cykel, och en cykel som känns kvickare i hanteringen och manövreringen. Det är möjligen inte samma vilsamma upplevelse, vilket inte heller är meningen. Det här är en cykel för lite längre sträckor även om den förstås går utmärkt att använda i stan.

Nishiki City har hjulmonterad motor.

Nishiki City har hjulmonterad motor.

Nishiki City har liksom Batavus Torino fotbroms bak men en kraftfull skivbroms fram.

Elassistansen märks inte lika mycket som hos de två stadscyklarna, även om den är av samma typ. Men en titt på hastighetsmätaren avslöjar att den i vart fall ger motsvarande assistans. Exakt vad skillnaden beror på är oklart, men det kan ha att göra med att du som cyklist är mer aktiv på den här cykeln tack vare den annorlunda sittpositionen och cykelns ramgeometri, och därför inte ”märker” den högre hastigheten som elmotorn ger på samma sätt.

Det är förstås oväsentligt vilket. Nishikin fungerar och är bästa pendlingsalternativet under 20 000 kronor.

Nishiki City fakta

Testad 2016

Typ: citycykel, halvlågt insteg
Motor: hjulmonterad
Räckvidd med el: uppgift saknas
Laddningstid: uppgift saknas
Växel: Navväxel
Bromsar: Rullbroms fram, fotbroms bak

BETYG
Kvalitetsintryck: 5
Batteri, att ta loss och sätta dit: 5
Stabilitet och körbarhet: 3
Elassistans: 4
Möjlighet att lasta: 3

Trek TM 700+ Low

Trek TM 700+

Trek TM 700+

Trek TM 700+ Low rullar som en dröm. Det är en cykel i en helt egen kategori. Även om ingenting hos dess utseende skvallrar om det. Men sätt dig på den, rulla iväg och du upptäcker hur mjukt den går. Hur stabil den känns. Och hur enkel den är att köra.

Trek TM700+ Nuvinci-växeln

Trek TM 700+ Low har en automatisk växel från Nuvinci.

Exempelvis saknas växelreglage. Cykeln växlar själv. Det fungerar synnerligen bra och är en mycket sällsam upplevelse för någon som vant sig vid att hela tiden själv anpassa växel efter belastning.

En stor del av hemligheten bakom den gedigna, helgjutna upplevelsen är att motorn sitter vid vevpartiet, vid pedalerna. Det kallas mittmotor på elcykelspråk och ger till att börja med en lägre tyndgpunkt, vilket förstås bidrar till ökad stabilitet. Men framför allt ger den kraft på ett mer balanserat sätt än en motor monterad i ett hjulnav.

Här får du motorhjälp i princip ögonblickligen efter stillastående. Och det är en mjuk hjälp som helt verkar anpassa sig efter vad du behöver. Hos Trek TM 700+ Low finns inte tillstymmelsen till ryckighet eller känsla av elfordon.

Trek TM700+ har hydrauliska fälgbromsar.

Trek TM700+ har hydrauliska fälgbromsar.

Den kraftiga fälgbromsen fram är hydraulisk, vilket ger en mjuk och kraftfull bromsverkan. Bakbromsen är en traditionell fotbroms.

Det enda som talar emot Trek TM 700+ Low är priset på 35 000 kronor. Det är mer än 20 000 kronor mer än vad Lifebike Chick kostar och det är inte självklart att skillnaden i pris är motiverad av skillnaden i känsla och körbarhet. Men för dig som ser en möjlighet att skippa en bil och inte vill kompromissa är den här förmodligen rätt val.

Trek TM 700+ Low fakta

Testad 2016

Typ: stadscykel, lågt insteg
Motor: mittmonterad
Räckvidd med el: uppgift saknas
Laddningstid: uppgift saknas
Växel: Navväxel, automatisk
Bromsar: Fälgbromsar, hydrauliska

BETYG
Kvalitetsintryck: 5
Batteri, att ta loss och sätta dit: 5
Stabilitet och körbarhet: 5
Elassistans: 5
Möjlighet att lasta: 4

MBK AX-ION 2.2

MBK AX-ION 2.2

MBK AX-ION 2.2 liknar Trek-cykeln i fråga om ramgeometri och sittställning, och därmed också i fråga om vilket användningsområde den passar bäst för. Men MBK AX-ION 2.2 har allt. Typ. Dämpad framgaffel. Dämpad sadel. Skivbromsar för större bromskraft. Mittmonterad motor. MBK AX-ION 2.2 är av den sportigare sorten, med en lätt framåtlutad sittställning.

MBK AX-ION 2.2 har dämpad sadel vilket bidrar till att göra färden mjuk och skonsam.

MBK AX-ION 2.2 har dämpad sadel vilket bidrar till att göra färden mjuk och skonsam.

Elassistansen är mjuk, kraftfull och välbalanserad som hos Trek-cykeln. Men det handlar om en avsevärt sportigare cykel. Om man är på det humöret kan man säga att den kräver lite mer av cyklisten. En annan dag kanske man hävdar att cykeln ger mer till den aktiva cyklisten. Större kontroll, kvickhet och – faktiskt – körglädje.

Den hör till en av de modeller som säljs mest hos Elcykelvaruhuset och det är lätt att förstå. Priset är ganska rejält tilltaget men så rör det sig också om en cykel som är både välbyggd och synnerligen välutrustad.

Det är testets bästa modell för dig som är ute efter en cykel att använda varje dag för lite längre sträckor, som vid pendling.

MBK AX-ION 2.2 fakta

Testad 2016

Typ: citycykel, halvlågt insteg
Motor: mittmonterad
Räckvidd med el: uppgift saknas
Laddningstid: uppgift saknas
Växel: Navväxel
Bromsar: Skivbromsar, hydrauliska

BETYG
Kvalitetsintryck: 4
Batteri, att ta loss och sätta dit: 5
Stabilitet och körbarhet: 4
Elassistans: 5
Möjlighet att lasta: 3

Stromer ST2

Stromer ST2

Stromer ST2

Stromer ST2. Egentligen kvalar den här elcykeln från schweiziska Strom inte in till testet. Den är för stark, för snabb. Och har en prislapp som en liten rysk bil. Men vi kunde inte låta bli. För vem vill inte pröva en cykel som tar dig upp i 25 km/h utan att du rör en fena och sedan fortsätter att hjälpa till med den kraftiga elmotorn upp till 45 km/h.

Displayen som visar hastighet och hur mycket assistans motorn ger är infälld i det övre ramröret.

Displayen som visar hastighet och hur mycket assistans motorn ger är infälld i det övre ramröret. Skyddsplasten är kvar på testexemplaret.

Well, vi ville uppleva det. Och det är en upplevelse. Eftersom cykeln är förhållandevis lätt och i alla avseenden utom ett känns just som en cykel blir fartkänslan extra stark. Men det blir aldrig någon knuff från elmotorn. Och den är i princip helt tyst. Det blir bara extremt lätt att komma upp i för sammanhanget extrema hastigheter. Motorn börjar jobba efter bara något tiondels varv på vevarna efter stillastående och skjuter på hela vägen upp mot toppfarten, 45 km/h.

Strom ST2 har en genomtänkt design som gör att cykeln skiljer sig från mängden. Bland annat med den här snygga diodlampan.

Strom ST2 har en genomtänkt design som gör att cykeln skiljer sig från mängden. Bland annat med den här snygga diodlampan.

Ju hårdare du trampar desto mer hjälp får du. Cykeln känner av hur ivrig du är, eller aggressiv för att använda ett ord som mer ligger i linje med hur cykeln är tänkt att användas.

Det är inte bara kraften och hastigheten som utmärker Stromer ST2. Den är rasande snygg också. Aluminiumramen är lackad i mattgrå färg och displayen är infälld i de övre ramröret. Framtill finns en likaledes infälld diodlampa och hela designen andas lika delar stealth och lågmält skryt.

UPPDATERAT APRIL 2017: Sedan november 2016 klassas Stromer ST2 som en moped klass 1 (”EU-moped”).

Stromer ST2

Testad 2016

Typ: hybrid, moped klass 2
Motor: bakhjulsmonterad
Räckvidd med el: 150 km
Laddningstid: uppgift saknas
Växel: Navväxel
Bromsar: Skivbromsar, hydrauliska

BETYG
Kvalitetsintryck: 5
Batteri, att ta loss och sätta dit: 3
Stabilitet och körbarhet: 4
Elassistans: 5
Möjlighet att lasta: 2
 

UPPDATERAT APRIL 2017

Crescent Elton 700

Upplevelsen av att köra Crescent Elton 700 med Shimanos elmotorsystem Steps är behaglig, underhållande och förtroendeingivande. Cykeln uppför sig neutralt, utan överraskningar men upplevs samtidigt som pigg. Den dämpade framgaffeln har en stor del i detta. Den uppenbara fördelen är att cykeln rullar mjukt. Men det handlar också om att framhjulet behåller kontakten med marken bättre, vilket i hög grad bidrar till det lugna, trygga beteendet.

Displayen är föredömligt stor och lättläst. Reglagen för justering av motorns kraft sitter vid vänster handtag och är enkla att hantera.

Cykeln har en motor från Shimano, Steps, som driver vid vevpartiet/pedalerna. Som alla system av det slaget känner systemet av hur mycket du tar i och anpassar kraften efter det. Sammantaget märks elassistansen tydligt utan att vara det minsta ryckig.

De två hydrauliska skivbromsarna bidrar ytterligare till det trygga, solida helhetsintrycket.

En ganska liten pakethållare – om än bastant i sin konstruktion. Dessutom med klämma!

På minussidan finns i princip bara två punkter: pakethållaren är i minsta laget, även om den är stabil som cykeln i övrigt och torde tåla tung last. Den andra bristen är kedjeskyddet, som inte är heltäckande. Se upp för oljefläckar på byxbenen!

Crescent Elton 700 är det självklara valet av de testade cyklarna för dig som pendlar lite längre sträckor, även om den förvisso fungerar utmärkt för kortare sträckor.

Snyggt monterat batteri. Givetvis låsbart.

Crescent Elton 700

Testad 2017

Typ: hybrid, city, pendling
Motor: mittmonterad Steps
Kapacitet batteri: 11 Ah
Räckvidd med el: 125 km
Laddningstid: 4 timmar
Växel: 10 växlar – utanpåliggande, Shimano SLX
Bromsar: Skivbromsar hydrauliska Shimano
Lås: fast monterat bakhjul
Belysning: ja

BETYG
Kvalitetsintryck: 5
Batteri: att ta loss och sätta dit: 4
Stabilitet och körbarhet: 5
Elassistans: 4
Möjlighet att lasta: 3

Ecoride Ambassador

Med en prislapp på strax över 15000 kronor är svenska Ecoride Ambassador en betydligt enklare cykel än exempelvis Crescent Elton 700. Upplevelsen är faktiskt en helt annan. Det här känns mer som en ”vanlig” cykel med påhängsmotor. Motorn i framhjulet gör ett hyggligt jobb, för all del. Men det blir lite ryckigt när assistansen hugger i och släpper beroende på hur hårt du trampar och vilken hastighet du håller. Aldrig så att det känns osäkert, men den helgjutna känslan från de nästan dubbelt så dyra cyklarna med motorn vid vevpartiet eller i bakhjulet uteblir.

Knapparna för reglering av hur stor kraft motorn ska bidra med är pilliga och avigt placerade under displayen.

Reglagen för kontroll av hur mycket assistans motorn ska ge är pluttiga och sitter avigt till nedanför själva displayen. Det fungerar, men förmodligen inte särskilt bra med tjocka handskar på händerna.

Sittställningen är upprätt vilket ger en mycket bra överblick av den övriga trafiken och den omgivande miljön. Den låga ramen gör det enkelt att kliva upp på och av cykeln.

Fälgbroms på en tung elcykel får anses som en nödlösning. Tillsammans med bakbromsen – en fotbroms – får du ändå stopp på hojen utan problem.

Ecoride Ambassador har två typer av bromsar. Frambromsen är en enkel fälgbroms, vilken egentligen är för klen för en cykel som väger så mycket som en elcykel – i princip dubbelt så mycket som en konventionell cykel. Bakbromsen är en klassisk rullbroms i navet, förmodligen mer känd som fotbroms. Sammantaget räcker bromskraften gott och väl, även om det delvis beror på att cykeln inte är tänkt att köras i samma hastigheter som exempelvis Crescent Eltonn 700.

Växelsystemet är Shimanos Nexus 8, vilket är pålitligt och i princip underhållsfritt.

På plussidan hamnar den stabila cykelkorgen framför styret där det är enkelt att lägga ner en matkasse eller jobbväskan.

Ecoride Ambassador är ett intressant alternativ för dig som åker kortare sträckor och inte har någon ambition eller något behov av att åka fort.

Batteriet längs sadelröret – inte en lika elegant lösning som hos Crescent Elton 700. Men välfungerande.

Ecoride Ambassador

Testad 2017

Typ: stadscykel, lågt insteg
Motor: framhjulet
Kapacitet batteri: 14,5 Ah
Räckvidd med el: 75 km
Laddningstid: ingen uppgift
Växel: 8 växlar – Shimano Nexus 8
Bromsar: Fälgbroms Tektro (fram), fotbroms (bak)
Lås: ja
Belysning: ja

BETYG
Kvalitetsintryck: 4
Batteri, att ta loss och sätta dit: 3
Stabilitet och körbarhet: 3
Elassistans: 3
Möjlighet att lasta: 4

Specialized Turbo FLR 2016

Specialized Turbo FLR

Om du vill imponera på grannar och föredrar den sportiga stilen är Specialized Turbo FLR möjligen rätt val (om du kan ha överseende med det 80-talsklingande, fåniga namnet). Cykeln har motorn i bakhjulet och ett rejält batteri inbyggt i det nedre ramröret. Det ger ett rent, snyggt utseende.

Motorn sitter i bakhjulets nav.


Motorn ger en mjuk och följsam känsla. Liksom hos modeller där motorn är placerad vid vevpartiet/pedalerna känner systemet av hur hårt du belastar pedalerna och doserar kraften utifrån det – utan att ge den ryckighet som framhjulsmotorer ofta ger. En nackdel med lösningen är att bakhjulet blir dyrare att reparera eller ersätta om det skulle gå sönder.

Sittställningen är åt det sportiga hållet, lätt framåtlutad men inte så kraftigt att du förlorar uppsikt över omgivningen. Det är en av likheterna med Crescent Elton 700. En annan är den helgjutna, solida känslan i hela cykeln.

Överlag är de två modellerna tämligen likvärdiga, men en avgörande skillnad är att Specialized Turbo FLR har en stel framgaffel. Det ger en stötigare färd och gör också att cykeln inte känns lika stabil, i synnerhet inte vid ojämnt underlag.

En annan skillnad är det breda styret. Rimligen är det främst en fråga om tycke och smak. Men den generösa bredden passar i mitt tycke bättre på cyklar med en mer upprätt sittställning – eller på cyklar som ska köras på trixiga stigar i terräng.


Pakethållaren är minimal, men klarar utan problem vikten av ett par tyngre cykelväskor.

Specialized Turbo FLR övertygar inte riktigt. Den liknar Crescent Elton 700 i uppförande och har samma användningsområde. Det är alltså en cykel för dig som pendlar lite längre sträckor – eller vill ha en sportig, snygg hoj. Men den når inte riktigt ända fram.

Elassistansen regleras med en liten – väldigt liten – joystick.

Specialized Turbo FLR

Testad 2017

Typ: hybrid, city, pendling
Motor: bakhjulet
Kapacitet batteri: 11 Ah
Räckvidd med el: ingen uppgift
Laddningstid: ingen uppgift
Växel: Deore
Bromsar: Skivbromsar hydrauliska (Shimano Deore)
Lås: nej
Belysning: ja

BETYG

Kvalitetsintryck: 5
Batteri, att ta loss och sätta dit: inbyggt i ramen
Stabilitet och körbarhet: 4
Elassistans: 5
Möjlighet att lasta: 3


 

Bästa elcykel 2017 är …

Det finns inte en enda elcykel som passar alla. Men det finns en modell för varje typ av cyklist. I det här testet är det lätt att utse budgetvalet. Det är helt enkelt den billigaste cykeln i testet, Lifebike Chick. Men det är under förutsättning att priset ligger på den rabatterade nivå, 10 000 kronor, som gäller i skrivande stund (2016). Lifebike Chick gör jobbet men utan finess och utan den mer helgjutna och solida känsla som finns hos exempelvis Batavus Torino.

Bästa köp för dig som söker en cykel för kortare turer är Batavus Torino. Med ett pris som bara ligger en tusenlapp över ordinarie pris för Lifebike Chick får du en cykel som är bättre på alla punkter. Den är skönare och stabilare att köra, den har mer lastmöjligheter och bättre bromsar. Bland annat.

Är du pendlare är Crescent Elton 700 utan tvekan det bästa valet. Stabil, lättkörd, bekväm och med en elassistans som knappast märks på annat sätt än att det alltid är lättrampat!

Om det funnes en lyxklass hade Trek TM 700+ Low tagit hem förstapriset. Men med sina 35 000 kronor är den helt enkelt för dyr för att få en köprekommendation av Smarto.se, även om den är en dröm att cykla på.

Om författaren

Henrik Rådmark

Henrik Rådmark är en av landets mest erfarna it-skribenter. Allt sedan han fick sin första kreditkortsstora miniräknare i slutet av 70-talet upphör han aldrig att fascineras över nya tekniska prylar. Han byter regelbundet mellan Android och Ios, mellan Windows och OS X och är närmast besatt av att hitta det optimala ljudet i stereon, få den bästa bilden ur kameran.