Bästa vinterdäcken 2016

Bästa vinterdäcken 2016

Tester av vinterdäck visar stora skillnader mellan olika modeller. Skillnader som kan visa sig avgörande för dig på ett högst brutalt sätt. Här hittar du de vinterdäcken som är bäst i test 2016, såväl dubbdäck som friktionsdäck.

När isen och den packade snön lägger sig på vägarna kan skillnaden mellan ett slitet eller dåligt vinterdäck och ett topptestat, fräscht bli smärtsamt påtaglig. Medan det ena släpper sitt grepp och skickar ut dig i skogen – eller ännu värre i mötande trafik – kanske du inte ens inser att du nyss klarade dig från riskabel situation om du rullar på fyra bra vinterdäck.

Billiga vinterdäck är ofta urusla

När tidningar och testinstitut testar vinterdäck – dubbdäck såväl som odubbade däck/friktionsdäck – framgår det att skillnaderna mellan olika modeller är stora. Devisen att du får vad du betalar för beskriver läget tämligen väl. De billiga däcken är som regel urusla, medan prislappen för ett bra däck ofta är väl tilltagen. Det gäller både dubbdäck och friktionsdäck. Samtliga vinterdäck som utses till bäst i test ligger i det översta prissegmentet.

Det går knappast att se på ett däck om det är bra eller inte. En stor del av hemligheten bakom däckens förmåga att behålla grepp på isiga och snöiga vägar ligger i själva gummit. Antalet dubbar - om det rör sig om ett dubbat däck - och deras placering är förstås också viktiga.

Grundregeln när det gäller dubbar är föga förvånande att fler är bättre. Men deras placering spelar som sagt också stor roll.

Dubbfria däck/friktionsdäck miljövänligare än dubbdäck

Frågan huruvida ett vinterdäck behöver dubbar eller inte tycks ständigt aktuell. Ett dubbfritt vinterdäck, eller friktionsdäck, låter mindre, rullar lättare vilket ger lägre bränsleförbrukning, har kortare bromssträcka, sliter mindre på vägarna och orsakar lägre halter av partiklar i luften. Allt tycks med andra ord tala för dubbfritt.

Om det inte vore för den lilla detaljen som är själva anledningen till att överhuvudtaget byta till vinterdäck: fästet mot den is- eller snöbelagda vägen. Ett dubbfritt däck är avgjort sämre på is, även om det anses i princip lika bra på packad snö. Men dubbdäcket klarar alltså vinterväglag – där is då och då är ofrånkomligt – bättre. Tack vare att själva däckets konstruktion är stabilare fungerar det också bättre på torr och våt väg.

Två varianter av dubbfria däck/friktionsdäck

När det gäller dubbfria vinterdäck, som också kallas friktionsdäck, finns det två varianter. De som är anpassade efter nordiskt respektive mellaneuropeiskt klimat. De senare är sämre på allt jämfört med de nordiska däcken, utom på barmark.

Så vilket är bäst för dig, dubbfritt eller dubbat? Det kan bara du avgöra. Om du kör mest i storstadsmiljöer är förmodligen dubbfria rätt väg att gå. Om du å andra sidan kommer att rulla mycket på landsortsvägar gör du bäst i att välja dubbade vinterdäck.

Datum för vinterdäck

Frågan uppstår varje år. När ska man ha vinterdäck? Och när får man ha dem? Så här ligger det till: du måste ha vinterdäck på bilen, dubbdäck eller friktionsdäck, mellan den 1 december och 31 mars. Men bara vid vinterväglag.

I lagens mening råder vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Och det är polisen som avgör frågan.

Däremot kan du sätta på vinterdäck så tidigt som 1 oktober och låta dem sitta kvar till 15 april, oavsett väglag.

Slutligen säger lagen att du faktiskt får använda vinterdäck när som helst under året, om det råder vinterväglag eller om det kan befaras bli vinterväglag.

Att köpa vinterdäck online

För att få bästa pris på dina nya vinterdäck gör du klokt i att handla dem på nätet. Att köpa däck på internet ger ofta markant lägre pris samtidigt som det inte är krångligare än att köpa däck från en däckverkstad.

Utbudet av såväl dubbdäck som friktionsdäck/dubbfria vinterdäck på däckbutikernas sajter är ofta oerhört stort. För att hjälpa dig välja rätt finns ofta en funktion som utifrån registreringsnumret på din bil visar däck i rätt dimensioner.

När du bestämt dig, valt och betalat skickas däcken inom någon vecka till en däckverkstad i närheten av dig. De gör sedan själva bytet.

Så förvarar du däcken

Trots att däck och fälgar är tämligen tuffa, tåliga konstruktioner behöver du tänka över hur du förvarar dem. En felaktig förvaring kan förkorta livslängden och försämra däckens egenskaper.

  • Ett däck på fälg ska förvaras liggande, alltså staplade på varandra, eller hängande. De ska inte stå med slitbanan mot golvet eftersom det kan deformera däcket.
  • Temperaturen vid förvaring av däck ska vara cirka 15 grader. I vart fall inte kallare än noll och helst inte över 20-25 grader.
  • Tänk också på att solljus snabbt påverkar gummit i däcken vilket gör att de åldras snabbare.
  • Gummit i däcken kan ge fläckar som är svåra att få bort. Förvara däcken i säckar eller motsvarande så slipper du problemet.

Bästa dubbade vinterdäcken 2016

För att hitta vinterdäck som håller "bäst i test"-klass har vi utgått från tester utförda av facktidningar och testinstitut. Vi har också studerat information kring vinterdäck hos VTI (Statens väg- och trafikforskningsinstitut).

Nokian Hakkapeliitta 8

Nokian Hakkapeliitta 8

Med omdömen som ”suveränt kurvgrepp och balanserat uppträdande” korar Vi bilägare Nokian Hakkapeliitta 8 till ”is- och snömästare”. Aftonbladet kommer till samma slutsats i sitt test.”Ju halare desto bättre" presterar däcket i förhållande till de övriga. Även på snö hör det till de bästa. Nokian Hakkapeliittahar 190 dubbar, något som bidrar till det goda resultatet. Trots det är Hakkapeliitta 8 ett av det tystaste däcken och det med lägst rullmotstånd.

Pirelli Ice Zero

Pirelli Ice Zero

Ett annat däck som får bra omdömen är Pirelli Ice Zero. Det når inte riktigt upp till Nokians nivå, men utmärker sig med ett synnerligen bra grepp på is, enligt Vi bilägares test. På snö presterar däcket något över snittet, medan det på våt asfalt är ett av de bästa. Det har också ett förhållandevis lågt rullmotstånd, men hög ljudnivå. Stabiliteten beskrivs av flera testare som bra, dock med tendenser att överstyra på isbelagd väg.

Continental Icecontact 2

Continental Icecontact 2

Med bra grepp i sidled, bra grepp vid start och bromsning, samt vid körning på is, är Continental Icecontact 2 ett uppskattat däck av många testare. Det har väl balanserade egenskaper och uppträder bra även på torr asfalt. Någon testare noterar att styrningen på torr och våt asfalt är ”lite för långsam". Samtidigt behåller det greppet bra. Rullmotståndet är lågt, men ljudnivån tämligen hög. Vid tester har däcket också presterat bättre än snittet på våta vägbanor.

Goodyear Ultragrip Ice Arctic

Goodyear Ultragrip Ice Arctic

Ultragrip Ice Arctic har egentligen bara en svag sida: egenskaper på torr väg. Men de tester som har gjorts talar inte om någon allvarlig brist, utan däcket är i det avseendet snarast typiskt. På både is och snö får däcket goda omdömen och beskrivs som lättkört. Det är sammantaget ett tryggt däck, med förutsägbart beteende och överlag goda vägegenskaper. Rullmotståndet är lågt, ljudnivån ungefär som medeldäcket.

Bästa dubbfria vinterdäck 2016

Nokian Hakkapeliitta R2

Nokian Hakkapeliitta R2

Stabilt, konsekventa köregenskaper och lättrullat. Så beskrivs Nokians friktionsdäck Hakkapellitta R2. Det är tydligt att det är testarnas klara favorit och någon beskriver kurvgreppet på snöig väg som ”suveränt”. Även på våt väg uppträder däcket förtroendeingivande. Enligt Vi Bilägares test är det ett av de tre bästa i deras test vid bromsning på våt väg, och i övrigt ”lätthanterligt”. Det är också ett mycket tyst däck.

Continental ContiVikingContact 6

Continental ContiVikingContact 6

Däcket från Continental får höga betyg i alla grenar. Det är i nivå med Nokian Hakkapeliitta vid bromsning på is och ligger inte långt efter i övrigt. Testare uppskattar att däcket uppträder konsekvent på isig väg och hela tiden signalerar var gränsen för släpp går. På snö presterar däcket ännu bättre.

Michelin X-ice Xi3

Michelin X-ice Xi3

Bra uppträdande på blankis och isig väg och med ett konsekvent uppträdande på snöig väg. Det ger Michelin X-ice Xi3 en hygglig placering i tester av vinterdäck. Greppet i snömodd och på våt väg ligger på genomsnittet. Någon beskriver det som ”lugnt och lättkört i alla väglag”. Ett plus får däcket också för lågt rullmotstånd och lågt vägljud.




Sammanfattning

Valet av vinterdäck är aldrig lätt. Hur du än väljer blir det en kompromiss. En kompromiss mellan fäste på is och snö, komfort och säkerhet på barmark och ljudnivå i bilen. För att hitta rätt behöver du utgå från på vilken sorts vägar du kommer att köra mest. Och glöm aldrig att även om ett odubbat däck är tystare, bränslesnålare, miljövänliga och fungerar lika bra på snö som ett dubbdäck, så är det senare oöverträffat när vägen framför dig förvandlas till isgata.

Om författaren

Henrik Rådmark

Henrik Rådmark är en av landets mest erfarna it-skribenter. Allt sedan han fick sin första kreditkortsstora miniräknare i slutet av 70-talet upphör han aldrig att fascineras över nya tekniska prylar. Han byter regelbundet mellan Android och Ios, mellan Windows och OS X och är närmast besatt av att hitta det optimala ljudet i stereon, få den bästa bilden ur kameran.